Vimsiga linssoppan med citrongräs

Idag blev det soppdag hemma hos Hanssons. Jag har stått i verkstan hela eftermiddagen och börjat på mitt livs första metallarbete, vi får se hur det blir, kommer berätta mer sen på bloggen om ni är intresserade! Hur som helst, efter allt detta arbetande så kändes en enkel linssoppa lagomt att svänga ihop. Och jag måste faktiskt få skryta lite, den blev väldans god! Tyvärr blir det ju ofta supergott då man inte använder recept, utan höftar lite med alla ingredienser, så detta blir ett flummigt recept som ni får tolka själv efter eget tycke och smak!



4 portioner
2 gula lökar eller 1 jättestor
2 stora vitlöksklyftor
1 tsk timjan
extrastark curry
paprikapulver
3 lagerblad
spiskummin
2 msk vitvinsvinäger
1 ekologisk buljongtärning (veg/kyckling, vet inte vad jag tog)
1,5 dl röda linser, torkade
1 tetra (500g) ekologiska passerade tomater
5 dl vatten
2 rejäla nypor torkat hackat citrongräs/färsk hackad

1. Hacka lök och vitlök. Hetta upp olja i en teflonkastrull, tillsätt alla kryddor, vinäger, smulad buljongtärning och kycklingfond, låt puttra någon minut. Tillsätt sedan löke och viltök och mjukstek i några minuter.
2. Tillsätt passerade tomater, kokhett vatten, citrongräs och linser. Låt koka i drygt 5 minuter. Plocka upp lagerbladen och mixa soppan slätt.
3. Späd ev. och låt sedan soppan puttra någon minut under lock.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0