Vit kladdkaka med saffran

Hittade detta recept på bloggfamiljen men har gjort om det lite. Kakan är så sjukt god! Alldeles krämig och perfekt! Jag gräddar kakan i ca 10-15 min och den blir helt perfekt kletig och god. Helt underbart alternativ till tråkiga lussebullar och torra saffranskakor. Har ni inte provat än? Men vad väntar ni på, sätt igång och baka!!


Ser ni hålet mitt i kladdkakan?
Ollie lyckades hoppa upp på bänken och ta sig en bit haha :)
Fast han kanske hade en plan, för nu kan ni verkligen se hur härlig och krämig den är inuti!


Ingredienser
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
3 ägg
5 msk vaniljsocker
1 nypa salt
125 g smör
100 g vit choklad
1 påse saffran á 0,5 g


1.
Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smöra och bröa en form med avtagbar botten.
3. Smält smör, choklad och saffran i en skål i mikron.
4. Blanda sedan ihop alla de torra ingredienserna, tillsätt smörblandningen och rör tillsist ner äggen. Häll smeten i formen.
5. Grädda i 10-15 minuter i mitten av ugnen. Låt svalna och ät ljummen, eller kall från kylskåpet. Jag tycker ljummen är godast, med en kopp varm glögg till :)


Kommentarer
Postat av: Julia

tror du man kan strunta i saffran om man verkligen inte gillar det? ;)

2010-12-16 @ 14:55:52
Postat av: Frida

Julia: Ja gud ja! Det går bra, det blir nog en jättegod vit kladdkaka istället :)

2010-12-17 @ 10:07:14
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ska det verkligen vara så mycket som 5 msk vaniljsocker? :S

2010-12-20 @ 22:16:01
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/
Postat av: Sandra

Där ser man! Tyckte det lät som att det skulle va starkt. Men om du säger att det är gott så tror jag dig. ;)

2010-12-23 @ 00:32:10
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0