Köttfärspaj

Igår bjöd jag morfar och hans kära Anna över på middag! Det blev väldigt mysigt med massor av tända ljus, god mat och prat. Kände för att göra en liten adventspaj och inspirerades av en bild jag kommer ihåg från ett tidningsutklipp, en paj med coctailtomater! Så det fick det bli. Dock blev min paj lite smaklös, så jag har lagt till det jag saknade i receptet - så ni som provar denna paj kommer inte bil besvikna, för mums, den var riktigt god redan innnan! :D


Pajskal
1 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
½ tsk salt
100 g smör
2 msk mjölk

1. Mixa alla ingredienser i en mixer.
2. Tryck ut i pajform och ställ in i kylen en halvtimme.
3. Sägg ugnen på 200 grader, grädda i 15 min.

Pajen
300 g köttfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
paprikapulver, franska örter, salt och peppar - lite av varje
2 dl vispgrädde
1 pkt färskost vitlök och örter
1. Hacka löken, riv vitlökten och stek detta i en gryta med olivolja.
2. Tillsätt köttfärsen och kryddorna. Genomstek.
3. Tag bort från plattan och låt svalna lite. Rör sedan ned färskosten.
4. Vispa grädden och rör försiktigt ned den. Fyll det gräddadet pajskalet.

Äggstanning
2 dl mjölk
3 ägg
1 näve riven ost
ost att riva ovanpå
coctailtomater

1. Vispa samman ägg och mjölk, tillsätt lite salt och peppar.
2. Blanda ned osten. Häll äggstanningen över pajen, riv ost på toppen.
3. Tryck ned halverade coctailtomater. Grädda pajen i 15 min eller tills den ser färdig ut!

 


Kommentarer
Postat av: Polly

http://www.ekostil.se/wp/wp-content/uploads/cloetta-polly_bla-pollypajbild-368x342.jpg

2010-12-12 @ 16:40:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0