Toscaäpplen

Förra året bjöd min syster mig på dessa underbarade unsbakade äpplena med knäckig mandelsmet ovanpå. Det är nog den godaste äppeldesserten jag ätit tror jag, trots att det finns så mycket smaskigt med äpplen! Vi åt den med ICAs gräddglass, bästa glassen i "billig"-kategorin förresten. Glassen är ett måste till denna ljuvliga skapelse. Jag och min syster råkade dock äta en aning för mycket.. jag anar att det inte kommer ätas söta äppelpajer på ett litet tag här hemma, vi har nog fått vår dos.. Men gott var det, riktigt härligt sliskigt gott, med den välkända "jag måste ha liiiite mer" - känslan! 


2 dl flagad mandel
2 dl havregryn
1 ½ dl råsocker/strösocker
100-150 g smör
2 ½ msk vetemjöl
3 msk grädde
5 äpplen

1. Sätt ugnen på 225 grader. Skala, skiva ganska tunt och kärna ur äpplena. Lägg i en ungsform.
2. Smält smör, rör först ned socker, sedan ovanstående ingredienser. Låt puttra samman.
3. Klicka ut över äpplena och grädda dem i ca 15 minuter. Servera defenetivt med glass!

Kommentarer
Postat av: Sophie

Jag ska äta kött 3-5 gånger. Det ska ungefär se ut så här.. kött 3 gånger i veckan fisk 3 gånger i veckan och kyckling / tofu en gång i veckan.

2009-09-11 @ 07:02:12
URL: http://ziggi.blogg.se/
Postat av: Helena

Åh det ser jättegott ut!

2009-09-11 @ 18:16:50
URL: http://matresan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0