Förrätt:Kesellaröra m. dill och citrus

I augusti fyllde min trogna vän Maja år, men tyvärr har jag inte hunnit ge henne min "present" förens nu. Hon önskade sig en nyttig trerätters, och kravet var att jag måste hitta på alla recept helt själv. Det blev vilda chansningar utan någon vidare planering, men med ett riktigt lyckat resultat!

Här kommer receptet på den lätta förrätten. Syrligt knäckebröd med kesellatoppning med smak av dill, ägg, kaviar och citrus, riktigt gott! Och med en räka på toppen så kände i alla fall jag lite sommarkänslor, med skaldjursröror på knäckebröd på picknick vid havet. Maja däremot relaterade förrätten till påsken, med många olika röror, knäckebröd på en mumsig påskbuffé. Jag tror att denna goda röra kan passa vid vilken högtid som helst, eller varför inte till fredagsmyset?

 

räcker till ca 4-6 bröd
1 dl kesella 1%
2 msk majonnäs
2 msk kaviar
2 msk finhackad dill
1 litet knippe gräslök
örtsalt & peppar
citronsaft (jag använde på flaska)
1 hårdkokt ägg.
(knäckebröd, t.ex. finn crisps, klippt gräslök, oliver, räkor, persilja, sesamfrö, pumpakärnor )

1. Skala ägget och halvera det. Plocka ur gulan och mosa den tillsammans med allt utom citronsaften, mosa noga så att all gula blandas upp.
2. Hacka äggvitan, rör ned den och smaka av med citronsaft, ca 3 msk. Låt gärna smakerna mogna i kylen någon timme. Vid servering, klicka ut röran på knäckebröden, halvera oliverna och lägg dem upp och ned, dekorera med persilja, räka och klippt gräslök och frön, servera direkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0