Linnéas linssoppa

Idag bad jag min kära syster att fixa linssoppa till middag, och den var mycket, mycket god! Faktiskt så god att jag hade lite svårt att sluta mumsa i mig den :) Ute är det regn och rusk så soppan värmde mycket bra i magen. Jag är så sugen på soppa nu när höstvädret verkligen är här, det är så enkel, värmande och mysig mat! Även ofta väldigt billig. I veckan kommer det bli en till soppa, det är jag nästan säker på, måste bara bestämma mig för vilken... Hur som helst så tycker jag att ni som gillar linser borde prova denna enkla soppa, för den är smarrig som sjutton.

4 portioner
1 stor gul lök
olivolja
2 tsk paprikapulver
2 grönsaksbuljongtärningar
1 liter vatten
3 dl röda linser
2 msk tomatpuré
salt & peppar

1. Fräs löken i oljan utan att den ändrar färg och strö över paprikapulvret.
2. Smula ner grönsaksbuljongtärningarna och häll på vattnet. Skölj linserna rör ned dem, och tomatpurén. Koka i 20-25 minuter,salta och peppra.
Servera med gott grovt knäckebröd och någon grönsak till pålägget!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0