Tips för att hantera ditt sötsug

   Under sommaren så åt jag knappt något godis alls, men nu när skolan startat igen så har det blivit en hel del socker. Det har blivit myskvällar med kompisar, lite glass, bakat en del osv. Det är helt okej att unna sig lite ibland, men vissa gånger kan sötsuget komma för ofta och bli till en jobbig vana.   
   Det är viktigt att skilja på sötsug och matsug, för de kan ofta blandas ihop. Tänk t.ex. på när du är hungrig men först måste handla innan du ska hem och laga mat. Ofta när man är hungrig i mataffären lockar godishyllorna något extremt, och matsuget omvänds snabbt till ett sötsug, eftersom sötsakerna är lättillgängliga och goda, samt höjer blodsockret snabbt (gör oss gladare och piggare, men bara för en kort stund).
    Men, sötsug handlar inte bara om att äta godis och liknande, utan det kan också omvändas till att man går och småäter. Alla har vi nog känt oss sugna på kvällen och gått till kylskåpet eller skafferiet i jakt på något gott att mumsa på. Det viktigaste är att det inte blir till en vana. Jag är riktigt bra på att kylskåpsäta. Det är något jag verkligen inte är stolt över, och jag mår alltid dåligt av att kylskåpsäta. Men det är det där envisa sötsuget som slår till på helgkvällarna, och tillslut står man där och mumsar ost istället för choklad som man egentligen var sugen på...

 

5 enkla tips

  • Ta en frukt! Frukt är alltid nyttigt och det kan faktiskt räcka med en frukt för att tillfredsställa sötsuget, eller sockerfallet på eftermiddagen.
  • Många äter godis enbart på helgerna, det kan vara bra att bestämma sig för att bara äta godis och annat sött på helgerna. Dels för att kontrollera sötsuget, men även för att bibehålla en nyttig kost.
  • Men, blir du jättesugen på choklad på en tisdag – så ät choklad! Det är i vissa fall bättre att tillfredsställa sina behov vid det tillfälle de inträffar. Annars kanske man går och bygger på sin längtan efter choklad, och när man på helgen äntligen "får" äta choklad så äter man den fast man kanske inte är sugen, eller ”svullar”, bara för sakens skull.
  • Att förbjuda sig själv kan också vara ganska negativt. Den "den förbjudna frukten" (i det här fallet sötsaker) lockar mer än den tillåtna. Så ha ett öppet men sunt sinne!
  • Om du har kraftigt sötsug ofta, försök undvika socker under en längre period. Om du är utan socker under en period så minskar även begäret för detta. T.ex. under mitt sommarlov var jag näsan aldrig sugen på sötsaker – nu är jag sugen ganska ofta eftersom jag ätit sötsaker oftare än jag brukar. Människokroppen gillar socker, men det gäller att hålla en jämn relativt låg nivå på sockerintaget.


Ta en frukt istället!


Kommentarer
Postat av: Ullis-bullis (igen)

Hej igen!

Jag har fortfarande eller,fattar inte, var man hittar att man kan lägga till en komentar( eller är det månne så att det är såhär man gör :O?)

Hursomhelst, jag tycker att dina tips är jättebra hur man ska bli kvitt sötsuget och jag håller fullständigt med om att man SJÄLVKLART ska unna sig en liten bit mörk choklad när man är sugen!

Här kommer ytterligare några fler tips: drick vatten, gärna med smak i, typ pressad citron eller gurka. Nästa tips som jag själv är mästare i är att tugga tuggummi! Vill även slå ett slag för Stimorol fusion's nya smak "Chocolate goes Caramel", om du inte kan bli kvitt dina drömmar om choklad på tungan! Mumsfillibaba ;D

Okej, ännu slutar inte mitt prat så håll i dig/er!

Nigella är ju så trevlig, snygg och gud vet allt, och det värsta är att jag ogillar "perfekt-engelska", men herre jösses Amalia, vad härligt hon talar! Men vad säger du/ni om Morerg!?

Han är väl ändå ett strå vassare? han lever upp till min familjs förra slagord; s'are vá så s'are vá (för er som inte kan skånska så betyder det ungefär "ska det vara så ska det vara")= är det fest så ska det vara fest, inget knusslande med mat o.s.v. vill säga. Idag i mina äldra år, 16, så har jag lärt mig att gränsa på detta även om jag alltid har varit rädd för socker, fett och kolhydrater bl.a. Tack vare honom så har jag lyckats släppa mina rädslor och jag blir så glad över att höra någon i min ålder som inte snöar in sig på olika dieter och om hur ett "ideal" ska se ut.

Hurra! :D

2009-11-25 @ 16:43:02
Postat av: Frida

Svar Ullis-Bullis: Hehe tack för tipsen! Jag tuggar faktiskt nästan aldrig tuggummi, tycker det är dyrt, och svårt att sluta när man väl börjat - man blir som beroende :) Ja det är kommentera du gör, så du gör helt rätt! :)Ja Moberg är en rolig person att titta på. Han är lite mer verklig, lite som det är i riktiga livet. Han kladdar och smakar och slänge upp köttet på bänken liksom, inte häller i små skålar och sånt som alla andra "fina" kockar gör. Det är lite mer fart och liv i honom, roligt att se! Ja visst är det härligt att umgås med såna som har ett sunt förhållande till mat!

2009-11-26 @ 10:37:31
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: godis recept

bra tips, tackar :D

2009-12-04 @ 11:08:33
URL: http://bakrecepten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0