Saftigt morots- och müslibröd


Här kommer receptet på mitt saftiga müslibröd med morot och solrosfrö! Det var så sjukt gott, nästan som en morotskaka - fast så otroligt mycket nyttigare, verkligen en god frukost!

1 bröd

  • 1 dl müsli utan torkad frukt
  • 5 dl fullkornsmjöl, jag tog dinkel, rågsikt och grovt rågmjöl, ta de du har hemma
  • 1 dl linfrö
  • 2 dl solrosfrön
  • 2 tsk bikarbonat
  • Kanel, efter smak
  • 1 nya salt
  • 4 dl lättfil
  • 1 msk mörk sirap
  • 1 medelstor riven morot

1. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.

2. Rör om ordentligt.

3. Häll ner fil, sirap och riven morot. Rör om ordentligt.

4. Häll smeten i en brödform som du klätt med bakplåtspapper.

6. Grädda brödet längst ner ca 60 - 80min på 175 grader. Tiden kan variera, kolla på brödet efter ca 50 min, det ska inte vara kladdigt på provstickan. Låt det svalna nästan helt innan du skär, så smular det inte så mycket. Ha en trevlig måltid!
     


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0