Risotto med kantareller och kassler

Idag lagade jag detta improviserade recept, blev riktigt lyckat och enkelt att göra!


4 personer

1 lagomt stor bit kassler
4 dl Aborioris (risottoris)
8 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärnin
1 stor lök
2 dl frusna gröna ärter
ca 150g förvällda kantareller, eller motsvarande på burk/torkade

´

  • Börja med att koka upp ris, vatten och buljongtärning i en stor kastrull utan lock. Låt detta puttra på låg värme, 2an ungefär, låt det puttra utan lock, och rör då och då. Om du vill kan du även byta ut 2dl vatten mot vin, men jag hade inte det hemma.
  • Skär undertiden kasslern i rektangulära munsbitar och hacka löken. Värm upp lite olivolja  i en stekpanna tillsammans med peppar, och stek först löken tills den blivit mjuk. TIllsätt sedan kasslern och låt dem få smak och färg.
  • Rör i riset då och då!
  • Häll nu i de frysta ärterna samt svampen + svampvätskan. Stäng av plattan och sätt på ett lock på stekpannan.

  • När riset är klart, det vet du genom att smaka på riset, det tar ca 20 min tror jag. Häller du över skinkröran från stekpannan rätt ned i kastrullen där det färdigkokta krämiga aborioriset är. Blanda noga så att allt blandas, men försiktigt så att riset inte blir till gröt
  • Servera det med grönsaker, jag valde strimlad morot som jag strimlat med potatisskalare.

Nu ska jag plugga teknik, ha det bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0