Hemmagjord Sushi

Idag gjorde jag sushi för första gången i mitt liv, och för andra gången fick jag äta denna asiatiska maträtt. Alla tycker olika om sushi, vissa gillar inte smaken av rå fisk, andra tycker inte om noribladen. Personligen finns det godare mat att äta, men det är alltid spännande med nya smakkombinationer, inlagd ingefära är en favorit hos mig, och jag var den enda som tyckte om det av oss fyra ikväll.
Här kommer ett litet recept på kvällens middag!



Sushiris:
2 ½ dl grötris
6 dl vatten

Vinäger till sushiriset
1/2 dl risvinäger
1/4 dl socker

Koka grötriset enligt beskrivning på förpackningen, ca 25 min. Koka sedan upp socker och risvinäger tills sockret smält. Blanda ned vinägerblandningen i det färdigkokta riset, häll upp i serveringsskål och låt svalna något, beroende på hur kall/varm sushi du vill ha

Tillbehör:
1 avocado, delad på mitten, skuren i strimlor
Inlagd ingefära på burk, finns i den orientaliska hyllan i matbutiker, den är färdigskivad
1 bit gurka, skuren i tunna stavar
ca 300-400 g lax som har varit frusen i minst 48 h.
1 ptk noriblad, (torkade sjögräsblad)
Laxen kan naturligtvis bytas ut mot ex. tonfisk på burk, crabsticks eller räkor, det Du gillar bäst!

Duka fram detta på matbordet, låt var och en bestämma själv vad de vill fylla sin sushi i. Det bästa är att dela noribladen på hälften först, så att ni inte får enorma sushirullar på era tallrikar! Eller, gör färdiga rullar och skär i bitar, det är enklare att äta. Doppa dem i en soja som du tycker om, jag tycker att Mrs Chengs soya smakar bäst.

Här kommer lite knasiga bilder, på hur vi åt vår sushi, pappa förstod sig inte alls på sushi, ni kanske kan förstå vilken av bilderna som tillhör honom, kan avslöja att han åt sin som en... båt?



Det orangea som finns med på bilden högst upp är ett litet experiment som jag gjorde på gårdagens morotrester. Det smakade faktiskt utmärkt bra i sushin!

1 morot, strimlad och lätt kokt
En skvätt risvinäger
En Liten skvätt sweetchilisås
Lite peppar
1 msk keso
Liten skvätt soja

Mixa detta till önskad konsistens och lägg inuti din sushirulle :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0