Tonfiskgratäng

Något liknande lagade min syster till mig för många år sedan, jag har tänkt på den lite då och då, den var så god! Min variant blev inte mindre god den, utan tillfredsställde min önskad om hur en tonfiskgratäng skall vara. Råris, keso och tonfisk, 3 nyttiga huvudingredienser!


4 portioner kokt råris
ca 2 dl keso
1 dl créme fraiche, gärna lätt
ca 1 dl sweet chilisås
salt
paprikapulver
1 burk/1 stor näve färska champinjoner
½ purjolök
1 burk tonfisk
ev 1 tomat i skivor

1. Skiva purjon fint, och stek med skivade champinjoner i olivolja.
2. Blanda keso, sweetchili, paprikapulver, créme fraiche och salt.
3. Bred ur ris i en smord form, bred sedan på champinjon och purjon, tonfisken, tomat och kesoröran.
4. Toppa med några skivor ost, grädda i 200 grader tills osten smält och allt blivit genomvarmt, ca 5 min. Servera med sallad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0