Klyftpoatis m. fetaost, oxfilé & brunsås





Till studenten grillade vi oxfilé från en gård i närheten, det blev dock en bit över som frystes in. Idag plockade vi ut den och fick oss en riktigt god måltid. Kött, sås och potatis tackar jag inte gjärna nej till. Den bästa brunsåsen görs naturligtvis på köttskyn, men har man ingen sky tillhands så går det bra att göra en fuskvariant. Genom att använda ekologiskt köttbuljong får du en godare och smakrikare sås, på ett naturligare sätt. Jag märkte stor skillnad på den ekologiska och den vanliga, defenitivt godare sås med ekologisk buljong!
God brunsås:
2 dl vatten
1 ekologisk köttbuljongtärning (knorr)
2 dl grädde
2 tsk soya
peppar
redningsmjöl

1. Koka upp vatten och buljong tills tärningen är upplöst.
2. Blanda i grädde och soja samt lite peppar. Låt koka upp och red med redningsmjöl. Tänk på att låta såsen koka upp ordentligt efter det att mjölet är nedvispat, annars smakar såsen enbart mjöl!

Klyftpotatis med fetaost:
1 tomat i klyftor
potatis
½ pkt fetaost
olivolja
färska kryddor t.ex. rosmarin, basilika, oregano, persilja

1. Skala och klyfta poatisen.
2. Hacka basilika, oregano och rosmarin (färska kryddor). Häll en skvätt olivolja. Blanda runt potatis och kryddorna. Lägg i tomatklyftorna.
3. Låt stå i ugn ca 30 min i 225 graders värme. Smula på osten när det är ca 10 min kvar.

Servera till kött, och grönsaker, vi hade hemodlad gurka och kalla tinade ärtor, mumsigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0