Hellre nära än ekologiskt

Bland alla de stora val vi måste göra i livet finns valet ekologiskt eller inte? Jag tycker inte att man skall rata den ena eller andra produkten eftersom vi inte kan ge föda åt alla jordens befolkning med enbart ekologisk odling, skördarna blir för små för att mätta alla magar. På ICA för någon dag sedan hade min syster handlat ekologiska tomater.
"Varför då!?", utbrast jag som till 99% alltid väljer det ekologiska alternativet. Men när det handlar om dessa tomater tänkte jag ur en annan synvinkel. För, på grönsakshyllan mittemot finns också tomater, kostar ca 50% mindre och är besprutade, men de kommer från Sverige. De ekologiska tomaterna har transporterats ända   från sydamerika.

Valet för mig i den situationen hade varit kluvet men ändå enkelt. För även om de svenska tomaterna är besprutade så tycker jag att det är mera etiskt och även bra ur miljösynpunkt att köpa det som produceras i vårt eget land. Och, såhär på sommaren får man passa på för på, vintern är både de ekologiska grönsakerna och de besprutade odlade i fjärran länder. Att sedan de ekologiska tomaterna var lite mögliga och buckliga medan de svenska var hårda och fina är också en dubbel tankeställare, även i frågan om vilken tomat som utvecklas naturligare då de utländska besprutats mera, medan de svenska växer i uppvärmda växthus.

Det jag vill komma till är: Om det finns en vara av samma sort producerad i Sverige istället för t.ex. Chile, så väljer i alla fall jag den Svenska. Om däremot båda kommer från t.ex. Chile, ja då köper jag ekologiskt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0