Fullkornspizza

Pizza kan vara rena rama kaloribomben, dåligt fett kött, vitt degigt bröd, massvis med riven ost och salami med hög fetthalt och låg kötthalt. Men, att göra sin egen pizza kan göra saken bättre, men även sämre, förstås. Förut har jag alltid gjort pizza med vit degbotten, men aldrig riktigt gillat den där degiga klumpen som växer i munnen när man tuggar och sedan ligger som en stenhård svällande klump i magen, nej ush, aldrig mera vitt bröd under pizzan.

Idag gjorde jag därför en fullkornspizza, och jag lovar, det blev så otroligt mycket godare. Att tillsätta grahamsmjöl och vetekli till degen gjorde susen. Vi fick en spröd och tunn botten med knapriga smakrika kanter, istället för en vit onyttig gegga. Rekommenderas verkligen med fullkornspizza, jag kommer defenitivt aldrig byta tillbaks till vit pizza!


2 stora pizzor

Fullkornsdeg:
1 dl vetekli
1 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
2 msk linfrö
1/4 paket jäst
2 dl vatten
1/4 dl olivolja
½ tsk salt

Tomatsås:
2 dl passerade tomater
1 krossad vitlöksklyfta
torkad oregano & peppar
hackad färsk basilika & oregano

Förslag på pizzafyllning:
2 skivade tomater
1 burk sardeller
1 liten burk skivade champinjoner
mycket hackad färsk basilika & persilja
4 skivor kassler, tunt strimlade
ev. 1 näve riven ost

1. Värm vatten och olja fingervarmt. Blanda ut jästen med den ljummna vätskan.
2. Tillsätt alla torra ingredienser och knåda ihop till en deg. Låt jäsa på varm plats i 30 - 60 min.
3. Sätt på ugnen på 250 grader. Kavla ut degen mycket tunt på en oljad ungsplåt.
4. Blanda ihop tomatsåsen och bred på den på pizzabotten. Lägg på fyllningen eller välj din egen favoritfyllning, allt mellan tonfisk och köttbullar, bara fantasin sätter stopp. Grädda tills bottnen är genomgräddad och pizzan fått fin färg, ca 10 min.

Kommentarer
Postat av: Josefine

Måste testa!!

2009-08-02 @ 21:35:49
URL: http://lifeit.webblogg.se/
Postat av: Karolina

Jag måste testa, är du duktig på mat och sånt, jag tycker du verkar det:)

2009-08-02 @ 22:14:44
URL: http://karolinadenfina.blogg.se/
Postat av: Karolina

Jag måste testa, är du duktig på mat och sånt, jag tycker du verkar det:)

2009-08-02 @ 22:14:45
URL: http://karolinadenfina.blogg.se/
Postat av: Sophie

Så det är inte så mkt kalorier iden där? För om det är något jag saknat sen jag fick de här problemen så är det pizza!!

2009-08-04 @ 21:34:06
URL: http://ziggi.blogg.se/
Postat av: Pizza recept

Mmmmmm hembakad pizza är så gott, nu blir det nog en pizza för mig som sen kvällsmat! Fin blogg.

2010-09-02 @ 21:35:29
URL: http://pizzarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0