Tonfiskgratäng variant 2

Tonfiskgratänger går att variera i all oändlighet, med både ris och pasta samt olika såser och fyllningar. Idag gjorde jag en snarlik tonfiskgratäng som jag tidigare laddat upp receptet på. Måste nog säga att denna var aningens godare faktiskt! Tonfiskgratängen är mild, fast det fluffiga kesellalagret är det samtidigt lite "schvung" i, som vi i min familj brukar säga. Faktiskt var kesellatoppingen så god att jag kan tänka mig att bara göra den, köra i ugnen och äta med en god sallad...
Denna tonfiskgratäng är även perfekt att göra om man har ris över från någon middag tidigare i veckan!




4 portioner
2 dl råris
15 cm purjolök
1 liten/stor burk skivade champinjoner
2 burkar tonfisk à 140 g (den billiga sorten funkar utmärkt!)
2 dl majskorn - välj de omodefierade ekologiska!
1 tomat
1 burk kesella 1%
½ dl sweet chilisås
½ dl chilisås
paprikapulver, curry, oregano och lite lite tandoorikrydda
salt & peppar

1. Koka riset enligt förpackningen. Tryck ut den i en ungssäker form.
2. Strimla purjon och fräs mjuk tillsammans med svampen i olivolja några minuter.
3. Blanda kesellan med chilisåsarna och kryddor. Smula tonfisken över riset, strö över purjon och svampen, salta och peppra. Bred slutligen över kesellaröran. Strö eventuellt över ost, det behövs inte för kesellaröran är så krämig och god på egen hand! :0)
4. Grädda i ugnen ca 10-15 min på 200 grader.

 

 

 



Kommentarer
Postat av: Sandra drömkaka

Jo det kommer finnas massor av smakprover tydligen, längtar :D !



Oj oj oj så god din tonfiskgratäng såg ut, snacka om sugen jag blev på mat nu! :)

2009-10-08 @ 19:05:16
URL: http://dromkaka.blogg.se/
Postat av: Frida

Svar: Okej! Jag kanske spontanköper en biljett på tradera och åker ned jag med tillsammans med min syster, man vet aldrig! Tonfisk är alltid gott, och japp, gratängen var god den med :P Prova vetja! =)



2009-10-08 @ 21:04:25
URL: http://fridasrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0