Marinerad gryta m. ädelost & svamp

En riktigt mysig söndagsmiddag tillsammans med familjen, morfar och hans kära sambo Anna. Jag satsade stort och bestämde mig för att göra en gryta, "riktig mat" är något som jag ännu inte riktigt kan bemästra. Gott blev det, fast inte lika gott som när pappa gör gryta förstås... Men nu ska vi inte klaga, man lär sig hela tiden och desto mer jag vågar prova och tillaga - desto skickligare kommer jag att bli! Till serverade jag sallad, marinerade rödbetor och kokt nyupptagen hemodlad potatis.

Denna gryta var höstig och god, jag hade dock önskat mig lite mer smaker av vilt och skogen. I receptet stod det att man skulle tillsätta ½ dl viltfond, men eftersom fond på flaska innehåller massor av tillsatser såsom glutamat, och flera olika äckliga E:nummer och aromer, så är viltfond något som i alla fall inte jag frivilligt tillsätter i min mat. Men det väljer man som man vill, tilltalas man av viltfond, så kör på det!.. Grytan blev hur som helst mycket god utan viltfonden.


Receptet klippte jag ut från ett nummer av ICA's tidning Buffé, jag har dock gjort lite ändringar, så här kommer min variant!


700 g grytbitar av vilt (jag använde ekologiskt nötkött)
(1/2 dl konc viltfond) - nej tack
olja, salt, peppar
MARINAD
1 gul lök
2 palsternackor 
2 morötter 
100 g rotselleri
100 g kålrot
2 vitlöksklyftor
3 dl rödvin
1/2 dl rödvinsvinäger
2 msk krossade enbär 
1 tsk torkad timjan 
1 ekologsik köttbuljong (knorr)

SÅS
300 g skogssvamp, jag använde frysta förvällda kantareller
50 g ädelost 
3 dl mellan-/lättgrädde
1 msk soja 
1 msk svartvinbärsgelé/sylt


Gör så här
1. Skala lök och rotfrukter, skär i större tärningar. Skala och pressa vitlöken.
2. Blanda alla ingredienser till marinaden, (värm buljongtärningen med lite vin i mikron så att den blir upplöst) lägg i köttet, löken och de skurna rotfrukterna i en skål och låt marinera i kyl ca 5 timmar.
3. Plocka upp köttbitarna ur marinaden, krama ur dem och bryn dem i olivolja i en gryta, tänk på att bryna i omgångar så att köttet verkligen bryns, inte kokar in vätska. Tillsätt sedan marinaden med allt grönt (och fonden, vilket jag uteslöt).
4. Koka under lock tills köttet känns mört, ca 1 1/2 timme.
5. Ansa och dela ev stora svampar. Fräs svampen i smör och tillsätt den i grytan tillsammans med smulad ädelost, grädde, soja och gelé. Red med majsstärkelse. Smaka av med salt och peppar. Garnera ev med persilja.

Kommentarer
Postat av: margit

Hej igen! Detta grytrecept har jag också skrivit av..kommer att använda det framöver! Tack för tipsen o recpten!

2009-10-13 @ 22:28:12
URL: http://margitholm.blogg.se/
Postat av: Jennie/Kalasgott

Mmm så gott!

2009-10-20 @ 07:31:54
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Frida

Svar: Ja verkligen gott! Om man gillar gryta är detta ett recept att prova såhär på höstkanten!

2009-10-20 @ 20:14:12
URL: http://fridasrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0