Frasigt sega baguetter

    En alldeles underbart lagomt stillsam lördag avslutades med en riktig lyxmiddag. Ibland måste man unna sig lite extra och helt enkelt inte bry sig om att det kostar några hundralappar mer, för det är det värt! Ikväll njöt vi i fulla drag av min absoluta favoriträtt, krabba med nybakt baguette. Till detta åt vi även 3 sorters ostar som var riktigt goda. Getost blå ädel, extra vällagrad hälsingegrevé och färskost med vitlök och örter light. Jag är alldeles lyckligt mätt och nöjd, så underbart gott att få unna sig lite ibland. 


    När jag såg poolishen (surdegen) till baguetterna så förstod jag att de skulle bli lyckade, och sanna mina ord - detta blev de godaste och vackraste baguetter jag bakat hitills.
Tidigare har jag inte knådat degen lika länge som jag gjorde idag, så ett tips till er alla där ute - stäng inte av bakmaskinen för tidigt! Baguetterna skall knådas 10-15 minuter för att bli sådär perfekt sega med vackra glutentrådar och underbara lufthål. Att dessutom ställa in en plåt i ugnen under bröden och sedan hälla in några deciliter vatten ger bröden en underbar skorpa...

    Men mitt brödbak hade kunnat gå illa eftersom vår älskade hushållsmaskin gick sönder! Degkrokarna vägrade snurra runt och hela maskinen hackade. Jag fick lite smått panik eftersom degen hade utvecklats så fantastiskt bra med riktigt sega glutentrådar, tack och lov kom rara pappan och räddade mig. Vi hade nämligen en annan äldre modell av Bosch hushållsassistent på vinden, så med denna gamla maskin under degkrokarna kunde degen knådas vidare och kvällen blev räddad. Ibland kan det vara värt att köpa riktigt dyra grejor, för även fast denna maskin som räddade mitt brödbak är 20 år fungerar den tillsammans med Bosch's nya hushållsassistenens delar. Det är så smart att de byggt hela sin serie efter samma modell, så att delarna går att byta ut och komplettera med varandra, oavsett årsgång.

    Nej, nu ska ni få det absolut bästa receptet på baguetter från Leilas kokbok "A piece of cake", sedan är det dags för mig och min väldigt nöjda mage och själ att ta en god natts sömn. Hoppas ni får en underbar helg! Recepter är beräknat för fyra härliga baguetter!

4 baguetter
Poolish:
3 dl ljummet vatten
ca 5 g jäst (försök ögonmåtta om du som jag inte har en våg)
5 dl vetemjöl

Lös upp jästen i vattnet och blanda med en träslev ned mjölet till en slät deg. Låt jäsa på varmt ställe, t.ex. ovanpå kylskåpet eller i vanlig rumstemperatur i minst 4 timmar.

Baguetter:
20 g jäst (det går alltså åt ½ pkt)
1 msk socker
1 sats poolish
5 dl vatten
7-8 dl vetemjöl (med rågsikt)
1 msk salt

1. Lös upp jästen och sockret i vattnet, tillsätt sedan poolishen som nu bubblar och har fina glutentrådar.
2. Tillsätt nästan allt mjöl och knåda degen i hushållsmaskin på låg hastighet i 10 - 15 minuter, tillsätt saltet mot slutet.
3. Låt degen jäsa ca 1 ½ timme under lätt värmd bakduk.
4. Tag försiktigt upp degen på bakbokd, vi vill inte förstöra luftbubblorna, och dela degen i 4 delar. Forma dem til baguetter, snurra dem några varv och lägg dem på en väl smord plåt. Låt jäsa i 1 timme.
5. Sätt på ugnen på 250 grader och låt en plåt med höga kanter värmas upp. Ställ in bröden, häll vatten på den heta plåten och stäng luckan. Sänk värmen till 200 grade när bröden fått fin färg. Grädda dem i ca 30 min, låt svalna lite och njut tillsammans med smör, en god ost och gott sällskap!


ps..http://www.youtube.com/watch?v=LnawhnS55Dc&feature=related

Kommentarer
Postat av: Ingvor Larsson



Glad Påsk Frida! Tack för all inspiration till nya

mat och brödupplevelser. DU har en

plats bland mina favoriter. Tack.







2010-04-03 @ 08:55:59
Postat av: Frida

Ingvor: Tack så mycket för din fina kommentar. Vad glad jag blir! Så härligt att det man skriver och gör kan ge andra människor glädje och inspiration! Hoppas du får en fin och härlig vår! :)

2010-04-03 @ 09:56:47
URL: http://fridasrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0