Kvällsmys med pepparkaksthé

Just nu sitter jag och bara myser och känner mig lycklig, lyssnar på blues och dricker världens godaste thé. Efter kvällens hamburgermiddag blev det ett vitt hamburgerbröd kvar... Jag har precis rostat en halv botten av detta superljusa bröd, brett på smör, apelsinmarmelad och lagrad ost - njutningen var total. Det är snudd på år sedan jag åt rostat vitt bröd, oh oh oh så otroligt gott! När man inte ätit något som man i hemlighet verkligen tycker om på så länge blir njutningen så underbart ljuvlig...  Jag ville aldrig att denna kvällssmörgås skulle ta slut! Även om det bara var en liten bit rostat vitt bröd så förgyllde det min dag...
Nu - vidare till mitt ljuvliga thé som värmer härligt i magen!

Min rara kompis Emma lät mig för någon vecka sedan smaka på hennes chai-latte på Barista. Det smakade pepparkaka, sött och gräddigt - verkligen mycket smaskigt! Ett varmt och juligt thé som värmer skönt i magen i det regniga höstvädret. Men, eftersom man inte alltid befinner sig på ett café så bestämde jag mig för att försöka mig på något liknande hemma. Det blev en nyttigare variant utan socker och gräddig mjölk, men ändå mycket, mycket gott! Detta kommer defenitivt bli ett nytt thé att mysa med såhär på hösten och till jul. Jag har redan hunnit göra mig 3 omgångar av detta smarriga thé och njuter just nu av min tredje kopp, ni måste måste prova!

 


Häll en skvätt mjölk (eller grädde, vilket troligen är ännu godare) i  en stor thékopp, kör mjölken i mikron så att den får koka upp ordentligt, det är bara att plocka upp "skinnet" som bildas ovanpå mjölken.

Blanda i en tesil ovanför koppen
(kryddorna smiter gärna emellan, därför är det viktigt att det finns en kopp med mjölk under
½ msk rött/grönt thé av valfri sort
torkade kryddor:
kanel
ingefära
malda nejlikor
finmalen kardemumma

Sisådär en udden av en tesked av varje krydda, tag inte för mycket dock, det är starka kryddor! Det skall vara mer kanel än av de övriga kryddorna.
Blanda thét ovanför mjölken häll på kokande vatten - njut!
Det blir självklart lite olika smak på thét för varje gång du blandar till en ny bryggning, och beroende på vilken krydda du tar mest av, prova dig fram och drick med glädje :)
För lite extra julkänsla, ploppa i några mandlar och russin i koppen. Jag börjar redan längta efter glögg och lussebullar, det är så mysigt med jul! Men först ska jag njuta av hösten, för den är också alldeles ljuvlig med alla vackra färger på löven och den härligt kyliga höstluften.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0