Finska Rågkakor

När jag kommit hem från skolan och min cykeltur på ca 8km så hade pappa bakat sina underbara rådbröd. Dessa är lätt syrliga i smaken och mycket nyttigare än vitt bröd, råg är nämligen efter forskning dokumenterat som mycket nyttigt! Dessa bröd är pappas specialité, han bakar dem ofta och de är underbara att äta som de är till frukost, eller rosta lite lätt.



14-20 st
Dag 1:
3 dl vatten
3 dl a-fil
25 g jäst
4 dl rågflingor
1 dl hel dinkel/klippt råg

Dag 2 eller 3
3 dl vatten
1 msk salt
1 msk ättiksprit
3 msk mörk brödsirap
5 dl grahamsmjöl
ca 1,1 liter grovt rågmjöl
  • Blanda filmjölk och vatten tills det är ca 37 grader.
  • Smula ner jästen i en bunke, rör ut jästen med en del av spadet.
  • Tillsätt rågflingorna, rör om och blada i resten av degspadet. Täck skålen med plastfolie eller ett löst åsittande lock och låt stå i 1-2 dygn i rumstepmeratur.
  • Dag 2 eller 3: Blanda vatten, salt, ättiksprit och brödsirap i en degbunke eller bakmaskin. Rör i surdegen.
  • Arbeta in grahamsjölet och så mycket grovt rågmjöl så att degen blir lagom fast och släpper bunkens kanter. (Med bakmaskin eller för hand)
  • Strö lite mjöl över degen och täck bunken med bakduk, låt jäsa ca 2 timmar tills den blivit dubbelt så stor.
  • Arbeta samman degen som nu är ganska lös och ta upp den på lätt bjölad arbetsbänk. Dela degen i 9-10 bitar. kavla ut varje bit till en runt platt kaka, ca 12-18 cm beroende på hur "tjockt fluffigt" bröd du vill ha, ca 1 cm tjockt.
  • Låt dem jäsa på bakplåt med bakplåtspapper i ca 30 min. Nagga dem sedan med aggel och grädda mitt i ugnen ca 20 min på 175 graders värme.
  • Låt bröden svalna helt, dela dem sedan med en liten kniv så att du får två stycken, en överdel och en underdel.




Kommentarer
Postat av: S

Måste fråga hur har du gjort din design?

2009-05-08 @ 15:40:41
URL: http://ziggi.blogg.se/
Postat av: Sandra

Kan man ta yogurt istället för fil tror du? Kram!

2010-03-07 @ 16:03:17
Postat av: Frida

Svar Sandra: Ja det går nog alldeles utmärkt skulle jag tro!

2010-03-09 @ 19:28:31
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: Carina

Hej Frida!

Nu har jag äntligen bakat dessa bröd som jag har varit sugen på jättelänge!! Ååh de luktar PRECIS som de "ska" göra! (jag har inte provsmakat än - väntar på att de ska svalna så jag går och tränar i mellantiden=))

Tack för ett toppenrecept!

2010-04-11 @ 16:33:35
Postat av: Frida

Carina: Men gud vad roligt, vad glad jag blir!! Du måste skriva sen vad du tyckte om dem! :D

2010-04-11 @ 17:30:28
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: Carina

Mums! Jättegoda! Och oj va länge man håller sig mätt!=)

2010-04-12 @ 21:47:11
Postat av: Frida

Carina: Ja mycket mat i dessa bröd! Man klarar sig lätt fram till lunch och nästan längre ändå :)

2010-04-12 @ 21:54:04
URL: http://fridasrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0