Räkpanna med paprika

Detta är en mild och god rätt som jag vuxit upp med, då detta nämligen är en pappa-specialité. Det vill säga, jag har själv aldrig lagat den! Men, den dagen lär nog också komma, men tills dess, mumsar jag på min pappas smarriga räkpanna. Själv är jag inte så förjust i någon typ av varm paprika, men just i denna gryta har jag börjat lära mig att kunna äta dem. Gillar man inte paprika kan man ju annars bara peta bort dem, eller ersätta paprikan med lite extra lök istället!

Jag kan inte receptet riktigt exakt, det mesta blir på en "höft" när pappa mixtrar i köket, men följer ni detta recept blir det nog helt klart supersmarrigt!


4 personer
1 kg räkor med skal
5 dl grädde (vi tog en fet och en matgrädde)
3 msk bitter martini
1 stor gul lök
1 gul paprika
1 röd paprika
salt & peppar
2 msk ekologisk chilisås (ex. felix)
1 stänk currypulver & paprikapulver
2 msk tomatpuré

(skala räkorna!)
1.
Dela löken på länden, skala den. Lägg löken med snittytan nedåt, och dela ännu en gång på längden. Skär nu löken i skivor. Strimla paprikorna.
2. Fräs lök och paprika tillsammans med kryddorna tills löken mjuknat, ca 5 min. Tillsätt tomatpuré, chilisås och grädden. Smaka av med martini.
3. Låt puttra samman, rör sist ned räkorna, låt allt bli varmt i någon minut. Servera till jasminris!


Kommentarer
Postat av: Magnus på Matlyckan

Spännande med Martini. Blir det annorlunda än att bara använda vanligt vitvin?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0