Kokostårta med marängtäcke

Om det undgått någon, så kan jag ju tala om att jag älskar att baka! Jag tar varje tillfälle som ges att få vispa, blanda och framförallt, spritsa och dekorera. Inte minst för att det alltid gör andra människor glada att bli bjudna på både något gott och vackert, men även då det är lugnande för mig och min kreativitet får löpa fritt när jag spritsar, förvandlar en marsipanklump till en ros eller låter några dl mjöl bli till ett stort saftigt surdegsbröd. Härligt!

Så, nu till Valborg tog jag självklart tillvara på tillfället då nästan hela kompisgänget vara samlat, och bakade en tårta. Vi är alla stora fan av kokos, så självklart fick det bli en kokostårta med ett rosa hjärta på toppen, för att representera vänskapen emellan oss glada vänner. Vi är ett mysigt gäng och jag gillar er alla :o)



100 g mjukt smör (rumstempererat eller snabbt uppmjukat i mikro, men ej smält)
4,8 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
1,5 dl socker
1 kopp Superfine socker
4 stora äggulor, lätt slagen
½ tesked vaniljpulver/1 tsk vaniljsocker
Kokosfyllning
4 stora äggulor, spara vitorna till marängen
1,5 dl socker
6 msk majsmjöl/maizena
1 nypa salt
7 dl mjölk
110g riven kokos
½ tsk vaniljpulver/1 tsk vaniljsocker
Marängglasyr 

1. Värm ugnen till 175 grader. Smörj och bröa en form med löstagbar kant ca 25 cm i diameter.
2. Vispa med elvisp samman grädde och mjukt smör tills fluffigt, 1 till 2 minuter.
3. Tillsätt socker och vispa ca 3 minuter till, vispa sedan i en äggula i taget. Vispa tills blandningen är fluffig igen ca 3 minuter.
4. Blanda samman alla torra ingredienser i en skål. Varva lite mjölblandning i taget med gräddfilen eller annan vätska, fortfarande med elvisp, nu på låg hastighet. Börja och sluta med mjöl, blanda slutligen i vanilj.
5. Häll smeten i kakformen och grädda i ca 30 minuter, medan kakan gräddas och sedan svalnar gör du kokoskrämen.
6. Vispa lätt samman äggulorna i en liten skål. Blanda socker, majsstärkelse och salt i en kastrull. Vispa gradvis i mjölk. Koka på medelhög värme tills banlingen tjocknar, ca 10 min.
7. Vispa ned en skvätt varm mjölk i skålen med äggulorna för att temperera. Häll långsamt  ned varm äggulesmet i kastrullen under ständig omrörning. Låt puttra under omrörning, på låg värme tills blandningen börjar bubbla, 5 till 6 minuter. Ta bort från värmen. Rör i kokos och vanilj.
8. Häll krämen i en skål och låt den svalna, utomhus eller i kylskåp.
9. Dela tårtbottnen i 3 delar, fördela krämen mellan två lager. Gör i ordning marängkrämen och täck tårtan med den, spritsa och dekorera fritt. Låt stå i kylskåp över natten eller i rumstemp om den skall ätas samma dag. Håller ca 3 dagar.


Kommentarer
Postat av: lena

såååååå. himla. god. dog lite av den!

2010-05-01 @ 20:05:55
Postat av: Frida

Lena: Haha, härligt att höra, så det ska vara :o)

2010-05-01 @ 21:54:51
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: Björn

Frida tårtan var verkligen supergod plus att den var väldigt väldigt vacker. Mmm gillade verkligen att det var kokos i den. Verkliegn supergod. Frida du verkligen ÄGER!! på bakning. Kram :)

2010-05-01 @ 22:39:52
URL: http://thebjorn.devote.se
Postat av: Sofia Berggren

Hej.

Jag är med i en tävling på http://vadfanskajagheta.se/2010/april/finalisterna-i-tavligen.html#comment.



Gå gärna in där ock rösta på min bild, nummer 11. Sprid gärna runt det också. Tack så mycket! :)

2010-05-01 @ 23:14:50
URL: http://sbfoto.blogg.se/
Postat av: sophia

mumma!

2010-05-01 @ 23:37:27
URL: http://boppan.blogg.se/
Postat av: Lotta

Den var kanongod! Har ätit av den två dagar i rad nu, och ja, jag är inte alls ledsen! ;D

2010-05-01 @ 23:43:26
URL: http://lenalotta.devote.se
Postat av: Fanny

Frida, helt ärligt den godaste tårtan jag någonsin ätit! Du är så himla duktig:D

2010-05-02 @ 15:00:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0