Chokladtårta med smarrig chokladkräm



En av mina bästa vänner Maria beställde en chokladtårta till sin pappa som snart fyller år. Självklart ställde jag upp och bakade en mycket saftig chokladtårta fylld med härlig chokladkräm och toppad med chokladglasyr. Trippel i choklad helt enkelt. Chokladkrämen smaksatte jag med lite extra stark kaffesmak, eftersom jag har på känn att det går hem hos denne födelsedagsherre. Kanske inte den roligaste dekorationen, men med tanke på hur trött jag var tycker jag att jag fick till den rätt bra klockan tio på kvällen :)



Receptet kommer från allt om mat
225 g smör
2,5 dl farinsocker
100g mörk choklad
4 äggulor
4 dl vetemjöl
2 tsk kakao
2 tsk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver
4 st äggvitor
Chokladkräm:
2 msk starkt kaffe
50 g mörk choklad
75 g smör
1 dl florsocker
Glasyr:
200 g mörk choklad
3 msk florsocker
2 tsk vaniljsocker
2 dl crème fraiche fetvarianten

1. Sätt ugnen på 175°. Rör samman smör och socker till en mjuk jämn massa. Värm mjölken försiktigt i en kastrull tillsammans med chokladen tills den smält.
Låt blandningen svalna. Rör ner äggulorna en i taget i smör- och sockerblandningen.
2. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver i en skål. Blanda ner det samt den avsvalnade chokladmjölken i smörblandningen lite i taget.
3. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och blanda ner det i smeten.
4. Kläm fast ett smörpapper i botten av kakformen. Smöra och mjöla kanterna.
Häll smeten i formen och grädda på nedersta falsen ca 50 minuter. Låt den svalna något innan den tas ur formen och får kallna på galler.
5. Fyllning: Lägg kaffe och choklad i en skål över hett vattenbad. Låt chokladen smälta helt. Låt det svalna lite grann. Rör samman smör och florsocker i en skål och rör därefter ner den smälta choklad- och kaffeblandningen. Dela kakan i 2 bottnar och lägg fyllningen emellan. Lägg ihop kakan.
6. Glasyr: Smält chokladen i en skål i ett hett vattenbad. Låt chokladen smälta helt och blanda ner florsocker och vaniljsocker. Blanda ner creme fraiche lite i taget. Blanda om till en jämn blank smet. Täck tårtans kanter och ovansida med glasyr och ställ tårtan kallt.


Kommentarer
Postat av: Anna Fahlgren

Oj men vad duktig du är, beundrar! AVIS! :D

Jag gjorde thekakor, övervägde och skaffade jäst, dock torrjäst men det fungerade! SÅ, nu kan jag baka med jäst, mera tips :D

2010-05-08 @ 02:29:04
URL: http://annaeliasfoto.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0