Biffgryta med ananas

Idag lagade jag mat för första gången på årata, kändes det som... Jag var dock inte superhungrig vid maten, då jag åt frukost klockan tre idag. Vadan detta!? Kanske ni undrar? Jo såhär, jag vaknade halv åtta, trodde jag skulle gå till skolan, men icke, Frida var ännu inte piggelin, så jag gick och lade mig igen och somnade om. Bara det att jag sov som en stock ända till 14.15. Helt sjukt!

I alla fall - middagen blev riktigt god! En krämig gryta med lök, många härliga kryddor och så lite sötma från inlagd ananas. Knepet med att få mat riktigt god, tycker jag, är att inte snåla med kryddorna. Drar man på lite med kryddkvarnarna blir det så mycket mer smak i maträtten! Mums!

4 personer
4 biffar
1 stor gul lök / 2 st mellan
paprikapulver
oregano
rosmarin
basilika
svartpeppar
1 ekologisk köttbuljongtärning
3-4 dl matgrädde
1 liten burk ananas i skivor + spadet
pasta & grönsaker

1. Strimla köttet, skiva löken. Bryn köttet i omgångar, en strimlad biff i taget. Mjukstek sedan löken.
2. Blanda köttet och löken i grytan, strö över alla kryddor, några stänk av varje. Tänk på att smula oregano, basilika och rosmarin (torkade kryddor) i handen innan de tillsätts, då kommer smaken ut mer ur krydorna.
3. Tillsätt grädde, ananasspad, smula ned buljongen och låt koka upp. Låt sedan puttra under lock i ca 20 min. Koka pasta under tiden. Innan servering, dela ananasringarna i mindre bitar, rör ned dem och låt puttra 1 min så de blir varma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0