Fisk med kokosmjölk och lime

Äntligen! Ett recept. Det känns som evigheter sedan jag både lagade mat och bloggade fram ett recept. Men men, nur har det äntligen hänt, och mätt i magen är jag (lite för mätt dock...haha). Det var länge sedan jag åt fisk, så jag kände att det var dags för fisk. Eftersom jag var sugen på lite kokosmjöl á la thai-stil så blev det en soppliknande rätt med fisk, chili, lime och citrongräs.

I somras odlade jag citrongräs, de är mindre än de man köper i affären, men absolut minst lika goda. Övervintra kan de tydligen också göra, för mina mår fortfarande ypperligt. Så det är ett tips: Odla citrongräs, bara att gå och skiva av dig ett strå när du än behöver det på året!


2-4 personer (4 stämmer nog bra, jag och pappa fick trycka i oss det sista...urk...hihi)
1 pkt vit fisk
1 burk ekologisk kokosmjölk 400 ml
4 dl vatten
3 citrongräs
4 msk lime (ca 1 st)
1 röd chilifrukt (jag tog en torkad sådan, funkar ypperligt)
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
1 fiskbuljongtärning

wokade grönsaker att servera till
jasminris kan också vara en variant att servera till

1. Finhacka vitlöken. Hacka löken. Banka på citrongräset och hacka deg mycket fint.
3. Koka upp lök och kryddor tillsammans med vatten, kokosmjölk och limesaft i ca 10 min.
4. Skär fisken i ganska stora bitar, tänk ex. dubbla storleken munsbit. Lägg ned i kastrullen. Drag av från plattan, sätt på ett lock.
5. Woka nu grönsakerna på plattan du kokade fiskgrytan på nyss. (Så sparar vi elektricitet, jippi!)

Grönsakerna tar ca 10 min att tillaga, undertiden hinner fisken bli genomkokt av den varma soppan. Värm på fiskgrytan/soppan på den varma plattan innan servering. Njut!

Kommentarer
Postat av: lena

sv; roligt att du kikade igenom (A)



Åh, ser galet gott ut! Jag älskar mat med citrongräs, är också den enda i min familj som gör det.. hah. suck.

2010-03-18 @ 08:04:54
URL: http://lenalotta.devote.se
Postat av: A

okej va synd heh "/. bloglovin.se är ju en sida man måste vara medlem på för att folk ska kunna följa din blogg, och meddelas när du skrivit ett nytt inlägg. hehe! väldigt smidigt iaf :*

2010-03-18 @ 13:03:51
URL: http://annnaaah.blogg.se/
Postat av: emma

är allt bra med dig ? =)

kram

2010-03-18 @ 16:05:19
URL: http://emmamariastenius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0