Köttfärsrullar i citronsås

Ni får förlåta mig för min barnslighet, men jag var verkligen frestad att skriva "små bajskorvar i citronsås" istället för "köttfärsrullar...", som det mycket riktigt är. Men ibland får man vara lite omogen, för viss liknar de något helt annat? Haha, nog om det... Detta var en supergod rätt! Som vanligt blev köttfärsen mycket saftig och god av maizena som bingdningsmedel. Brunsåsen som var kryddad med citron och gräslök var förträffligt god, man kunde inte låta bli att ta lite mera sås då och då under kvällens gång... En riktigt enkel vardagsrätt men även en storslagen rätt för middagsbjudning! Så sätt ni igång och rulla dess små korvar... köttfärsrullar, såklart!


6 portioner

ca 600 g köttfärs
1,5 dl vatten
2 msk maizena
1 msk fibrex
2 msk pofiber
salt & svartpeppar
2 tsk torkad timjan
½ tsk torkad rosmarin, smulad
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk
1 msk soja
rivet skal från 1 citron
4 msk citronsaft
ett litet knippe gräslök
idalmjöl till redning

1. Blanda maizena med kallt vatten. Blanda alla ingredienser till köttfärsen, forma till små avlånga korvar eller köttbullar om du hellre föredrar det.
2. Stek i smör och olivolja på hög värme, se till att bryna runt om. Sänk sedan värmen och stek under lock i ca 10 min.
3. Lyft ur köttfärsrullarna, häll i grädde, mjölk, soja och citronsaft. Låt koka upp.
4. Tillsätt citronskal, klipp i gräslök. Reda av med idealmjöl, smaka ev. av med mera citronsaft, soja och peppar. Låt koka upp ordentligt, lägg i köttfärsrullarna och servera sedan till ris och grönsaker!


Kommentarer
Postat av: Mikaela

du har helt rätt :D

2010-06-28 @ 09:36:41
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen
Postat av: Lisa - Sockerrus

Hej!

Vill tipsa om en tävling jag har i min blogg där man kan vinna ett namnsmycke :-)



http://sockerrus.wordpress.com/2010/06/28/bloggens-forsta-tavling/



Ha det gott!



/Lisa - Sockerrus

2010-06-28 @ 15:40:55
URL: http://sockerrus.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0