Ostfyllda köttfärsbiffar

Detta recept hittade jag i ICA's tidning buffé. Som vanligt ändrade jag lite i receptet, tillsatte ett ägg och lite ströbröd för att köttbiffarna skulle bli mjukare och saftigare, och så fyllde jag dem med saganakiost istället för fetaost, eftersom vi inte hade fetaost hemma. Saganakiosten kommer från grekland och man tillagar den som man gör med den lite mer välkända osten halloumi.

Biffarna blev goda, men det gäller att salta rejält, vilket jag tyvärr inte gjorde. Till serverade jag ett misslyckat potatisexperiment, man måste prova för att veta vad som funkar! Andra tillbehör var coleslaw, tomater och oliver. Olivernas sälta passa utmärkt till de matiga biffarna som påminner lite om grekland.



600g ekologisk köttfärs
1 ägg
ströbröd
salt
svartpeppar
1 gul lök
dijonsenap
kapris
timjan
saganakiost eller annan ost, någon mögelost skulle nog vara gudomligt gott

1. Blanda köttfärs, ägget, ströbröd, salt, lite extra salt, riven gul lök och svartpeppar.
2. Tryck ut till fyra stora platta biffar. På ena halvan av biffen breder du ut en klick senap, strör över lite timjan, hackad kapris och några tunna skivor saganakiost eller annan ost.
3. Vik över den naturell sidan så att fyllningen göms, tryck ihop kanterna så att osten stannar kvar i paketet.
4. Stek i smör och olivolja ca 10 minuter. Servera med t.ex. potatisgratäng. Mums! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0