Janssons Frestelse

Julen är för visso slut, men självklart kan man fortfarande äta Janssons Frestelse. En gratäng jansson passar lika bra som enkel vardagsmat som en perfekt bufférätt till vilken tillställning som helst. Detta är faktiskt första gången som jag verkligen ätit Janssons Frestelse, tidigare har jag som många andra ungdomar ratat denna fantastiskt goda rätt.

Fast jag kan förstå det, vad vissa människor gör med sina Janssons frestelser det vet jag inte, men de är inte alltid goda, så vitt vet jag. Men denna simpla lilla Jansson, var förträffligt god, och inte alls grynig som vissa tenderar att bli! Trixet är att använda mellangrädde, enbart, och inte riva potatisen.


ca 2 portioner
ca 6-8 potatisar
1 gul lök
1 burk ansjovisfiléer
1 tetra ekologisk mellangrädde (2,5 dl)
ekologiskt ströbröd

1. Skala, skiva och strimla potatisen fint med en kniv.
2. Skala, dela och skiva löken tunt. Stek löken mjuk i smör.
3. Tag lite av löken och "smörj" ugnsformen med den smörstekta löken.
4. Öppna ansjovisburken och spara spadet där i. Varva lök, potatis och ansjovis, avsluta med potatis.
5. Häll på grädde och ansjovisspadet, strö över ekologiskt ströbröd. Grädda ca 30-45 minuter på 225 grader.

Jansson är gott tillsammans med rödbetor, knäckebröd och inlagd gurka. Eller som jag åt, tillsammans med en köttbullemacka, som sedan slutade med att allt, jansson, köttbullar, rödbetor och inlagd gurka hamnade på knäckebrödet. Riktigt, riktigt god kombination måste jag säga!



Kommentarer
Postat av: Emma

Konstig kombination på brödet, men konstigt nog lät det gott!

2010-01-05 @ 19:01:47
URL: http://pangboomkrash.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0