Grapefruktstund

Grapefrukten börjar bli riktigt god nu, och är fullproppad med härligt goda C-vitaminer, som man även kan finna massor av i vår svenskodlade vitkål! Måna äter grapefrukten delad och gröper ur köttet med sked, eftersom hinnorna runt fruktköttet är beska och inte goda. Men, tyvärr brukar det bli kladdigt och rinnigt, och frukten kommer faktiskt inte riktigt till sin fulla rätt. Man förlorar både smak och konsistens eftersom fruktsaften riner ut ut fruktköttet och fruktkötter blir mosigt. Jag har en bättre plan för denna goda frukt.

(Underbar  grön keramikskål från Gerberas sortumen, en av fyra i olika färger som jag och min syster fått dela systerligt på i julklapp av älskade släkten!)

1. Skala frukten.
2. Lossa en klyfta, snitta den längst med den trekantiga "ryggen" på klyftan, skala nu lätt av hinnan.
3. Stoppa in i munnen och njut av graperfrukten i en helt annan dimension än tidigare! :o)

Kommentarer
Postat av: Mika

en tonfiskmacka, jag tror receptet finns i min matblogg :D

2010-01-27 @ 12:36:26
URL: http://mikkatude.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0