Köttfärsjansson

Min moster bjöd mig på köttfärsjansson i helgen. Jag hade aldrig ätit det förut, och förväntade mig något som smakade som en köttfärslåda med potatis, eller potatisgratäng med köttfärs kanske. Men icke! Mycket, mycket godare, krämigare och ja, riktigt god! Jag kan även tänka mig att denna rätt är väldigt god kall på sommaren, eftersom jag smygsmakade den kall senare på kvällen när pappsen också fick i sig lite middag. Detta kommar jag själv göra igen kan jag lova!



6 portioner
ca 500 g köttfärs
ca 8 potatisar
salt
peppar
4-5 lökar
3 dl grädde, den feta 40% är godast i denna maträtt
2 tsk fransk senap
riven ost

1. Skala och skär potatisen i tändsticksstora strimlor.
2. Skär löken i tunna halvmånar, stek den i smör. Tag upp ur pannan och stek sedan potatisen i omgångar i smör.
3. Varva lök, köttfärs och potatis i formen. Strö salt över varje köttfärslager.
4. Vispa ut senapen i grädden, häll den i formen. Strö över ost. Grädda på 175 grader i ca 45 minuter.
Servera med sallad eller andra grönsaker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0