Tårta med sugarpaste




Ingredienser
1msk gelatinpulver
4msk kallt vatten
1msk matolja
1½ dl vit baksirap
ca 15 dl florsocker

1. Lägg gelatinpulvret och vattnet i vattenbad över en kastrull med sjudande vatten.
2. När gelatinet har löst sig helt i vattnet, häll i oljan och sirapen, vispa samman.
3. Häll upp florsockret i en stor skål och häll i vätskeblandningen.
4. Blanda sedan för hand eller med en hushållsmaskin, ej elvisp.
5. När blandningen är någorlunda fast och inte alltför kladdig, ta upp och knåda tills den är slät. Tillsätt lite mer florsocker om det behövs, men hellre för lite florsocker än för mycket.
6. Vira in degen ordentligt i plastfolie, förvara sedan detta mörkt i en lufttät burk och låt degen vila där någon dag innan den ska användas.
Förvaras i rumstemperatur och håller minst en månad.

Detta recept hittade jag på nätet och var superbra! Räcker till 2 tårtor och håller som sagt i en måndad, så det är bara att knåda på och spara i en burk. Väldigt bra att modellera med, blev så mycket roligare att göra både text och blommor med sugarpaste jämfört med marsipan. I fortsättningen kommer jag använda mig av sugarpaste, om man inte är ute efter marsipanens smak. Jag fyllde tårtan med vit chokladmousse och en gudomligt god passionfruktskräm!

Jag gjorde blommorna helt för hand, texten likaså. Dvs. jag använde inget fusk som "utstickare" och liknande. Det är väldigt lätt att designa en tårta om man har utstickare och rätt material, men är man riktigt duktig klarar man sig utan :o) Färgade gjorde jag med vanlig karamellfärg med hjälp av en bommuls...pinne? Eller vad kallar man dem? Öronrensare? Haha! En sådan i alla fall, fungerade finfint.




Kommentarer
Postat av: linnea

Vad tjusig tårtan blev och vad roligt med ett recept på sugarpaste, det blev jag supersugen på att prova göra nu. =) Trodde man bara kunde köpa det, hehe, vet inte varför men ;D bra att den är nötfri jämfört med marsipan då, eftersom vi har mååånga mandelallergiker i släkten! :D



kram Linnéa

2010-08-01 @ 23:26:15
URL: http://baktokig.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag måste testa göra en tårta med sugarpaste någon gång. Tål inte marsipan så jag har aldrig gjort en sån där tårta med roliga figurer och grejer på. :)

2010-08-03 @ 16:04:06
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/
Postat av: 3milie

Ska absolut testa detta då jag och några vänner ska ha en "cupcake-bakdag" nu i helgen. Tack :D !

2011-03-01 @ 23:04:14
URL: http://emiliespsychward.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0