Smakrika linser med småplock

Vegetariskt är så gott så jag rullar på med det temat fastän vi har frysen full med eko-kött! Dessa linser hittade jag på själv idag med inspiration från kokboken "Kärlek, oliver och timjan" som jag nyligen fått äran att ha i mitt kök. Enkelt, snabbt, nyttigt och gott - som vanligt då med andra ord. Du kan själv variera tillbehören, men jag rekommenderar något typ av protein (vi hade ost och ägg) och grönsaker att ha till. Linserna tar bara 10 minuter att koka, under tiden hinner du koka ägg, fixa broccoli och duka bordet. Det gillar vi starkt!



4 portioner
3 dl röda linser
5 dl vatten + en ekologisk grönsaksbuljongtärning
1 nypa torkad oregano
1 tsk gurkmeja
lite svartpeppar
Tillbehör:
1 kokt ägg per person
fetaost
vitlöksstekt broccoli
rivna morötter

1. Koka linserna enligt förpackning tillsammans med buljongen. Rör i kryddorna mot slutet av koktiden.
2. Koka under tiden äggen i samma kastrull som broccolin, häll av vattnet, plocka ur äggen och stek sedan broccolin i kastrullen tillsammans med vitlök. 
3. Server linser tillsammans med brocco, ägg, fetaost, spiskummin och pesto, eller annat smått och gott du gillar!

 


Kommentarer
Postat av: Daniella - BakeCake

Åh det där ser riktigt gott ut! En tallrik med det där skulle inte sitta helt fel just nu! ;)

Ha det bra! Kram Daniella - BakeCake

2010-04-14 @ 18:36:45
URL: http://bakecake.blogg.se/
Postat av: Baktokig

Åh, jag älskar röda linser, speciellt i linssoppa! :) Det lät väldigt gott att servera det med ägg, morötter och broccoli. Tack för tipset!



Kram!

2010-04-15 @ 16:46:58
URL: http://baktokig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0