Polentapizza - glutenfri

Jag bjöde hem ett kompisgäng hem till mig för några veckor sedan. Lite god mat och massa härliga nostalgiska disneyfilmer sitter ju inte helt fel ibland! En av mina kära vänner är glutenallergiker. Det måste vara riktigt tufft tycker jag, för när man väl satt sig in i ämnet och försökt lära sig mer om det upptäcker man hur försiktig man måste vara som glutenallergiker. Det finns många fällor att undvika, och något så litet som 1 msk mjöl till redning av såsen kan få magen att slå revolt.

Jag har inga avsikter att göra mina vänner sjuka när de bjuds på mat hemma hos mig, så självklart såg jag till att knåpa ihop en glutenfri middag som alla kunde njuta av! Det blev vegetarisk buffé, varav en av rätterna var denna goda "pizza", gjord på polentamjöl. Tänk dig att du kokar en gröt på couscous, och sedan kör den i ugnen så att den får fastare konsistens. Ungefär så, fast godare, smakar denna annorlunda rätt!

Polenta är majsgryn som är helt naturligt fria från gluten, och dessutom riktigt nyttiga. De innehåller mycket kostfiber, det gillar vi! Förutom polentapizza kan man göra "snittar", gröt, och mycket annat gott med dessa små gryn.
 

1 liter vatten + 1 ekologisk grönsaksbuljongtärning
2,5 dl polenta
(riven ost, ex. parmesan, en näve)
olivolja
3 msk pesto
körsbärstomater
1 färsk champinjon
1 mozzarellaost

1. Koka upp vattnet tillsammans med buljongtärningen så att den löses upp. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa ned polentan och sänk värmen på plattan. Fortsätt vispa ca 5 minuter tills polentan tjocknat. Byt ut vispen mot en träslev efter ett tag och rör tills gröten fått tjock konsistens och sleven i princip kan stå upp i mitten av kastrullen (min kunde aldrig det, men smeten skall alltså vara tjock).
3. Smör en form med löstagbar kant med olivolja, ca 25 cm i diameter. Häll i gröten, pensla den med olivolja och grädda i ca 10 minuter.
4. Tag ut ur ugnen, smeta på pesto, skivad champinjon och halverade körsbärstomater. Skiva mozzarellan och lägg på den. Grädda i ugnen ca 20 minuter. Servera ljummen.

Polentapizzan är lika god, om inte godare, dagen efter, då den har stått till sig lite och blivit ännu fastare i konsistensen. Tar man ut pizzan ur ugnen och äter den direkt kan den vara lite "geggig", men smakar precis lika gott!

Servera med pesto och andra goda såser och grönsaker!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0