Nestle Fitnessflingor

Frukostflingor vill läsarna kika på, så här kommer ännu en sort! Dessa flingor provade jag i somras hos min goda väns farmor i Umeå, av alla ställen på jorden. De utgör sig för att vara nyttiga "fitness"-flingor, men nja, jag har nog en liten annan uppfattning om dessa små flingor...

Smak: Påminner lite om K special. Goda, men alldeles för söta.
Konsistens: Även konsistensen påminner om K Special, men dessa är lite tunnare och aningen krispigare.
Näringsinnehåll per 100g: Energi: 351 kcal, Socker:12,8 gram, Fett: 1,4 gram, Fullkorn: 48 %, Fiber: 7,3 gram
Sockermängd: 12,8 %, enligt mig alldeles för mycket för att vara "nyttiga" flingor.
Betyg: 1.5/5
Kommentar: Kanske en sötare frukost en söndagsmorgon tillsammans med en god yoghurt, men nej, man skall inte tro att man är nyttig när man äter dessa flingor, tyvärr, tråkigt att kost som utger sig för att vara hälsosam ofta istället är fullproppad med massa socker. Visst, fullkorn och fibrer, jättebra! Men varför alltid allt detta socker!?
    Jag skulle rekommendera, om man vill äta just dessa flingor och tycker de är goda, att välja deras andra Fitnessflingor med 25% mindre socker :o)


Kommentarer
Postat av: anna

tusen tack för inlägget om dessa! vilka flingor är då nyttigast? bäst? är k-special bättre än fitness?

2010-04-05 @ 13:23:20
Postat av: Frida

Anna: Fitness är helt klart bättre än K-special, men är fortfarande, enligt mig, en väldigt söt flinga. K-special innehåller ca 23% socker och 3% kostfiber, Fitness ligger som sagt på ca 13% socker och 7% fibrer, vilket är bättre än K-special. Jag skall finkamma flinghyllorna och leta efter en "cornflakesflinga" (dvs inte müsli eller weetabix-aktig) som är nyttig utan massa socker, men ändå innehåller fullkorn och fibrer! För den vill även jag ha i mitt skafferi!

2010-04-05 @ 19:30:25
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: Frida

Anna: Fast om du väljer K-special Fullkorn så är den sorten bättre än vanliga Fitness! Du kan läsa om K-special under den nya kategorin "Vårens stora frukosttest" :o)

2010-04-05 @ 19:36:59
URL: http://fridasrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0