Müsli med kokos och macadaminötter




Många har frågat om jag inte skall göra min egen müsli och undrat när den kommer upp på bloggen. Nu ni, är det rostad och färdig! Självklart delar jag med mig av receptet. Hade jag haft cornflakes hemma hade jag även haft i lite sådana, men müslin var riktigt god även utan. Att göra sin egen müsli kräver inget direkt recept, man får ta det man har hemma och det man gillar bäst ovanpå sin fil eller yoghurt. Jag älskar macadamianötter och kokos, så då rafsade jag lite i skafferiet och skapade denna Fridamüsli till mig själv. Självklart får ni dock vara med och smaka, för här kommer receptet.



ca 8 portioner
(beräknat på ca 1dl/portion, men snåla inte :o)
2 dl havregryn, rågflingor eller annan blandning
1 dl fibrex
1 dl rice krispies
1 dl russin
2 msk linfröfrö + 1 ½ dl vatten
2 dl kokosflarn/flingor
1 näve macadamianötter
1 näve cashewnötter valfri saltning/smak
lite torkade bananchips
några små droppar olivolja

1. Sätt ugnen på 225.
2. Blötlägg russinen tillsammans med vatten och sesamfrö några minuter.
3. Blanda samman alla torra ingredienser. Tillsätt vattnet med sesamfrö och russin, blanda. Låt stå att svälla i 5 minuter.
4. Strö ut allt på bakplåt med bakplåtspapper. Krama samman grynen med fingrarna så att det blir klumpar. Rosta i ugnen ca 10-15 minuter, rör en gång under tiden. Håll koll!


Kom ihåg att låta müslin torka några timmar efter den kommit ut ur ugnen! Jag glömde detta, klantigt av mig, så min müsli blev aningen mjuk, men det gör ingent. Jag strödde över lite rice crispies så blev det bra!


Kommentarer
Postat av: Anna Fahlgren

Hej till dig och din underbara blogg och kreativitet!:D Nu är det så här, jag är i australien, jobbar på en farm så har inte tid riktigt med avancerade recept och svårt att hitta alla ingredienser. (dugen på att testa allt så fort jag kommer hem)

Du har inte ett lätt lätt lätt recept med mjöl bakpulver, linfrö, mjöl, russin, smör eller något sådant? :D

TACK på förhand!

2010-05-01 @ 11:21:43
URL: http://www.annaeliasfoto.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0