Indisk grönsaksgryta

Jag är inte kinkig med mat, kan äta rätt rejäla portioner och brukar aldrig lämna mat på tallriken. Både på grund av att det är ett slöseri av mat och miljö, men även då det är enligt mig otrevligt och oartigt att lämna kvar massa mat som man tagit på sin tallrik. Men, idag var det nära hörrni! Jisses så mättande - och nyttigt. En riktigt bra basgryta att ladda matlådor med, som ger energi att orkar mera. Gott, lagomt kryddigt med härliga indiska smaker och massor av grönt och skönt. Gotti gotti.

Tänk på att potatisarna skall vara nästan helt färdigkokta, så börja i tid eller koka dem dagen före så går middagen snabbare att göra! Jag kokade mina direkt samtidigt som jag lagade mat, så det tog lite extra tid, hela grytan tog ca 1 ½ timme att göra, men jag var lite seg :o)

6 portioner
9 kokta skalade potatisar
1 blomkålshuvud
2 gula lökar
6 vitlöksklyftor
2 morötter
olivolja
2 tsk spiskummin
1 tsk röd currypasta
1 tsk ingefära
1 tsk koriander
1 tsk gula senapsfrön
1 tsk kumminfrö
svartpeppar och salt
1-2 dl vatten
1 burk hela tomater
3 dl gröna ärter eller haricots verts

1. Förbered grönsakerna: Skär potatisarna i grova bitar, slanta morötterna, dela blomkålen i mindre buketter, skala och finhacka vitlöken (pressa ej), skala den gula löken och skär löken i klyftor.
2. Hetta upp olja i en gryta och fräs potatisen så att den får färg runt om, tag upp dem. Gör likadant med blomkålen.
3. Tag upp blomkålen, i med ny olja och fräs kryddorna ½ minut, sedan i med lök och vitlök tillsammans med morötter några minuter.
4. Salta, peppra och rör om. Tillsätt tomaterna, dela dem lite med en kniv, och tomatspadet samt vatten, låt koka under lock i 10 minuter.
5. Vänd sist ned den stekta potatisen, ärter och blomkål. Strö gärna över lite extra av alla kryddor, låt puttra under lock i ca 8 minuter. Rör om ett par gånger under tiden. Smaka av.

Servera med mangochutney. Jag åt även med äppelchutney, riktigt gott. Kan även tänka mig t.ex. smulad fetaost eller en klick créme fraiche till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0