Grönsakstips

Det är viktigt att grönsaker ingår i alla måltider, viktigt både för smaken och kroppens hälsa! Men det kan ibland bli lite tjatigt med dessa grönsaker, det blir oftast samma gamla broccoli som ställs fram på bordet och till slut tröttnar man. Vi vill ha variation, olika smaker och vitaminer! Så, jag tänkte därför nu sammanställa några tips på enkla grönsaker att ha på middagsbordet. För grönsakerna är precis lika viktiga som huvudrätten!

Goda och milda ärtor tillsammans med smörstekt lök och isbergssallad. En stor hit. Annorlunda, mild och god till både kött och fisk. Här hittar du detta lilla recept, värt att testa!


 
Denna amerikanska krämiga kålsallad är perfekt till sommarens grillning. Passar allra bäst till gott mört kött, men även som nästan en egen rätt, eller som tillbehör till såväl vardagsmat som på festbuffén. Recept på coleslaw hittar du här på min blogg.
Wok måste väl ändå vara ett av de enklaste sätten att tillreda goda och varma grönsaker? Bara att välja en smaskig wokblandning i frysdisken, hetta upp lite citronolja i grytan och slänga i de djupfrysta grönsakerna - vips! Någon minut senare har du tillsammans med en dutt peppar eller annan god krydda en härlig wok framför dig på köksbordet. Ett hett tips är att använda citronolja som jag skrev ovan, blir härligt gott!

Fräs på lite olja tillsammans med 3-4 pressade vitlöksklyftor, i med tinad broccoli och soltorkade tomater som ej legat i olja. (Går bra med dem med, men de utan olja som är soltorkade på påse är mycket nyttigare). Stek några minuter så allt blir varmt. Servera med lite flingsalt. Supersmarrigt!


Min syster gör de allra godaste morötterna jag någonsin ätit. Smörstekta, bubblande med vatten och slutligen snabbt stekta igen tillsammans med härliga örtkryddor och massa vitlök... Mums mums, säger jag. Det perfekta tillbehöret till allt! Gör dem, du kommer inte ångra dig när du väl satt gaffeln i dessa godingar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0