Gino med mörk choklad

Här sitter jag nu vid min bästa vän - datorn! Haha nej, så illa är det inte, men jag vill absolut inte veta hur många timmar per vecka jag spenderar vid denna låda, och tänk så många dygn av mitt liv!? Men, detta är dagens grej, inget att skämmas över, och när man bor lite vid sidan av som jag gör, vad finns det annars att göra en fredagskväll då alla kompisar är upptagna, mer eller mindre? Ut och supa? Nej tack, inte riktigt min grej. Jag äter hellre god mat, massa efterrätt och tar det lugnt med skön musik. Börjar bli ganska trött på pluggandet, så detta är precis vad jag behöver.

Idag lagade älskade systeryster middag åt vår lilla familj. Det blev goda ostfyllda köttfärsbiffar och potatisgratäng, klassiskt och gott! Till detta dracks det gott ekologiskt rött vin, eller ja, pappa och syster drack vin. Jag klämde i mig 2 msk vin sedan brände hela halsen så mycket jag trodde hjärnan skulle rinna ut ur öronen på mig. Nej, jag är inte riktigt mogen för mer än någon matsked vin ännu. Och tur är väl det, då jag bara är 16 år! Men jag hoppas det kommer, för vin till kött är riktigt gott! (om än i babymängder än så länge fram till 18-årsdagen)



Den så kallade "paltkoman" har lagt sig bekvämt i min mage, men nu börjar maten sjunka ned och förhoppningsvis ser man inte riktigt lika gravid ut i morgon bitti, haha :o) Efterrätten är i alla fall det recept jag tänkt lägga upp här på min lilla blogg, nämligen den populära och tidlösa Gino. Frukter och bär i ugnen med ett täcke av choklad, vit eller mörk, det man tycker bäst om. Själv föredrar jag vit choklad med än mörk, men idag bestämde syster! Glass är ett måste :o) På min Gino har jag hela kokosflingor, underbart gott!


4 portioner
frukter (det du gillar!) , t.ex:
1 näve vindruvor
2 plommon
1 apelsin
1 äpple
lite hallon
1 ask physalis
100 g choklad, valfri sort och kakaohalt
Kokosflingor

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Tvätta av och hacka alla frukter och bär som behöver hackas, fördela i en ugnssäker form.
3. Hacka chokladen, sprid den och kokosflingor över frukterna och bären. Grädda i ca 15 minuter till lagom konsistens. Servera med glass, en stor glassfavoriten är vaniljglassen med krossad chokald i, mums!

Kommentarer
Postat av: baktokig

vad spännande med mörk choklad gino! Själv har jag bara gjort med vit choklad (och det är ju mums!) men med mörk choklad måste ju nästan vara ännu godare. Det ska jag prova nästa helg!



2010-04-18 @ 18:58:59
URL: http://baktokig.blogg.se/
Postat av: s

DET DÄR SER RIKTIGT GOTT UT!

2010-04-18 @ 19:43:18
URL: http://ziggi.blogg.se/
Postat av: Sandra

Åh, Gino ser så otroligt gott ut så jag nästan måste gå och baka direkt!

2010-04-20 @ 18:16:51
URL: http://piqaview.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0