Älska dig själv!

Det finns så mycket här i livet som jag vill förmedla vidare utanför mitt eget sinne. Jag vill göra världen lycklig, men jag vet att det inte går, jag vill göra mig själv lycklig, men jag vet att det inte heller går. Man kan inte vara lycklig hela livet, men det gäller att njuta av glimtarna och av de stunder då att bara leva och finnas till, är det skönaste av allt här på jorden. Jag tycker att det är så viktigt att ta hand om sig själv! Och då menar jag inte bara att äta bra mat och träna så att kroppen mår bra, nej för det spelar ingen roll alls. Det spelar ingen roll om kroppen är frisk och stark, om du ändå inte tar hand om dig själv inuti och ser till att du mår bra.

För det är så otroligt viktigt, ja, faktiskt det viktigaste i livet. Att vi får känna kärlek, trygghet och att vi känner rätten av att vi får finnas till. Att njuta av livet och känna lycka behöver inte bara innebär en påkostad lyxkryssning eller det perfekta jobbet. Att ta en dag för sig själv, enbart för sig själv, är minst lika viktigt. Att koka sig en kopp thé, ta en där extra smörgåsen som man så gärna vill ha, sätta på en film och bara njuta. Det behöver vi!

Och mår du inte bra, känner du dig ledsen, ensam eller rädd - oavsett vad det är, så förtjänar du att någon lyssnar på dig. Livet är för kort för att gå omkring och må dåligt. Man ska inte slösa bort sina dagar här på jorden till onödiga timmar av gråt - man måste få stöd, kärlek och kunna gå vidare, oberoende vad problemet är. Alla mår vi dåligt ibland, och jag tycker inte det är något man ska skämmas över. Det har nästan blivit lite som att man måste "gömma" sina känslor i dagens samhälle, man får inte visa utåt att natten varit skit, nej, man ska le och låtsas må bra.
    Därför vill jag bara skriva några rader till just Dig. Så att Du förstår att Du är viktigast i världen i Ditt liv. Utan din hälsa, så tar du dig inte långt, och utan stöd, kärlek och någon att dela mina tankar med, kan du aldrig ta dig upp ur livets många fallgropar. Det gäller att alltid tänka på sig själv, ge sig själv det man behöver. Vill man gråta - då får man gråta. Det finns inga regler här i livet, du kan styra ditt liv på så många sätt. Så se till att göra något bra av det, vi vet aldrig när livet kan ta slut.


Vi gör framsteg varje gång vi lär oss att se förbi våra murar


Kommentarer
Postat av: Mikaela

väldigt bra skrivit :)



ja sådana krukor måste vi ha, vi kan odla tomater i :D

hur går det med träningen nu då?

2010-04-22 @ 10:13:38
Postat av: Mikaela

nu la jag till dig i min länklista :)

2010-04-22 @ 11:48:21
Postat av: Katarina

Det var många kloka ord. Mycket bra!

2010-04-22 @ 20:22:48
Postat av: Frida

Katarina: Ibland behövs lite kloka ord tycker jag :o) Tycker att det borde finnas fler sådana där ute i mörkret!

2010-04-22 @ 20:29:27
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: ***

Hejsan!

Nu var det ett tag sedan jag skrev men jag har följt bloggen må du tro :)

Jag tycker du resonerar bra över detta komplexa ämnet "hälsa" och tar upp både för och nackdelar med allt vad träning och kost innebär.

Det du skriver i detta inlägg om att man måste ha hand om sig själv, både den fysiska och psykiska sidan, anser jag vara något oerhört nödvändigt och ständigt aktuellt som bara inte får glömmas bort.

Jag har själv haft/har många tankar kring detta då jag själv under en längre tid mått väldigt dåligt och detta under en väldigt ung ålder.

För en vecka sedan hade vi en hälsodag i skolan med föreläsningar om hur vi skulle ta hand om oss själva samt att förbättra våra självförtroenden.

Jag minns med fasa vad en forskare sade till oss om att antalet antidepresiva mediciner samt psykiskautmattningar/utbrändhet hos unga som skrevs ut bara under de närmsta tio åren. Man beräknade med att sedan 1980-talet så hade detta ökat med nästan 45-50%!!!!

Usch, detta är fullkommligt vidrigt! :O

Stressen har ökat något ofattbart och detta kommer orsaka mångas liv i framtiden.

Återigen måste jag säga hur tacksam jag är för att Du tar upp detta ämne- det kan hjälpa många!

Ha det bästa och ta hand om Dig <3

// Ulrika

P.s ett extra + i kanten får du för att jag fick se ett kort på hur du ser ut ;D

2010-04-22 @ 20:47:06
Postat av: Frida

Ulrika: Hej hej så trevligt att du fortfarande läser! :) Tack för din mycket fina kommentar. Ja, jag tycker det är så oerhört viktigt att vi människor börjar ta han om oss själv mer och framförallt lära oss att respektera oss själva! Ja tyvärr är det ju precis så som du skriver - vi mår allt sämre i Sverige, och speciellt vi unga. Jag har också mått dåligt länge under stora delar av min uppväxt och gör fortfarande, men det är viktigt att känna att man inte är ensam! Tack det samma :)<3

2010-04-23 @ 08:01:38
URL: http://fridasrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0