Äggsmörgås och surdegsproblem

Vi köper verkligen inte bröd ofta. Hur många gånger om året kan det vara? Det landar väl på 3 gånger eller något liknande. Men, igår köpte pappa hem lantbröd, ljust bröd att stoppa i rosten... Mums. Passade mycket väl i en sjukling, eller rättare sagt två sjuklingars små magar! Det som är bra när man knappt aldrig köper bröd är att man verkligen hinner längta efter en smarrig rostemacka, och därför njuter man mer när man väl får den. Men att äta vitt rostebröd varje dag, nej det är inget jag skulle vilja göra. Tänk så smaklöst och degigt det borde bli i längden! Nej råg och fröer vill vi ha i magen till frukost, man vill ju gärna ha energi att använda sig av fram till lunch!

Jag följer alltid Leila Lindholms program, och i det senaste tipsade de där om surdeg till levainbröd. Jag brukar alltid göra min surdeg på enbart vatten och rågmjöl och en bubblar och utvecklar sig underbart väl ovanför kylskåpet. Men, i detta program tipsade de om surdeg med äpple, vatten och rågmjöl. Härligt, tänkte jag, det testar vi. Men nej, det gick inte bra för mig.
   Säger det inte sig själv egentligen att om man låter ett rivet äpple ligga med mjöl och vatten några dagar, att det då möglar? Jag hade nog otur, för visserligen funkar det för brödbagaren på tv, men när jag öppnade locket till surdegen för att titta till honom hade han blivit alldeles hårig och ullig... Inte så smaskigt, direkt!

Så nej, jag kommer fortsätta köra på den surdeg jag vet fungerar. Ekologiskt rågmjöl och ljummet vatten, det är så man får det perfekta brödet. Bara att sätta en ny suris på jäsning och vänta några dagar till! Fast det får nog inte bli förens på fredag, för i helgen, om jag är friskare vill säga, skall jag resa bort. Skall nämligen få gå på barbiekalas hos mitt älskade kusinbarn! Baka barbietårta ska jag även få göra, det ni!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0