Svensk wok med nudlar

Vilken härlig dag! Efter att jag kommit hem från en mysig filmkväll gav jag mig ut i skogen för att plocka lingon tillsammans med en påse saltlakrits och lite chokald. Det var så otroligt mysigt, äta godis och bara njuta av naturen. Kändes märkligt att köpa godis dock, det har jag nog inte gjort på över ett år! Men väl i skogen blev det inga lingon, jag hittade andra, mycket intressantare små svampar istället. Gula, med stora hattar... Kan man låta bli att plocka dem?

Men kantarellerna skall förvällas och frysas in, de ska bli till såser, gratänger och annat smarrigt. Idag blev det kantarellfrimiddag med lite asien touch. Anledningen till att det blev just en svensk wok är just för att råvarorna är så svenska som de kan bli. Hemodlad squash och morot, samt svensk lök och vitkål. En middag för miljöhjälten, och för den som uppskattar god enkel och nyttig mat!

4 personer

1 bit vitkål
3-4 morötter
ca 300 g squash
½ lök
1 stor vitlöksklyfta
1 liten bit ingefära (storlek som ett körsbär)
chilipulver/färsk hackad chili
2 av vardera: soja, fish sauce, sweet chilisås och risvinäger
nudlar
teriyakisås
sesamfrön

1. Sätt på en stor kastrull med vatten till pastan.
2. Hacka squashen, kålen och skiva morötterna. Koka dem i pastakastrullen några minuter. Lyft upp dem med en hålslev, låt rinna av í durkslag. Ställ över pastakastrullen på en annan platta, håll småkokande.
3. Finhacka vitlök och ingefära, skiva löken. Fräs detta och chili i olivolja. Tillsätt sedan de förkokta grönsakerna, soja, fish sauce, risvinäger och sweet chilisås.
4. Koka nudlar till 4 pers. Rör sedan ned ca ½ dl teriyakisås. Servera till grönsakerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0