Rogan Josh

Denna indiska köttgryta från Jamie Olivers kokbok har jag planerat länge att göra. Burken med grillad paprika har stått i skafferiet och väntat på mig länge - idag fick den äntligen komma fram! Jag är inte så förtjust i koriander, men i denna gryta så passade koriander bra, men jag är ändå glad att jag minskade lite på mängden. Grytor är knepiga tycker jag, det är svårt att få till en perfekt gryta (vilket min pappa dock alltid lyckas med...). Det avgörande för att få en god konsistens i köttet är att först bryna på det ordentligt. Tag gärna en extra stund på dig och bryn köttet i omgångar när du ska göra gryta, annars finns risken att det istället för att brynas puttrar i sin egen vätska. När de är brynta med fin färg runt om är det dock dags att låta grytan puttra, gärna länge och väl.

Jag hade inte alla kryddor och mätte heller inte upp dem. Kryddor är alltid relativt tycker jag, man skall välja de kryddor och mängder som man själv föredrar. 

Rogan Josh-kryddpasta

75 g grillad paprika på burk
1 msk paprikapulver
1 tsk rökt paprikapulver
1 msk gurkmeja
2 tsk garam masala
svartpeppar & salt
1 röd chilifrukt/torkad chili
2 msk tomatpuré
2 cm ingefära, skivad
2 vitlöksklyftor, skalade
färsk koriander/torkad
ev. en skvätt vatten

1. Mixa allting i en hushållsmaskin.
2. Om kryddpastan vägrar att mixas, som det blev för mig, häll i en skvätt vatten så snurrar det runt lättare.

Rogan Josh
1 stor gul lök
3 cm ingefära
800 g nötkött/fårkött/kyckling
500 g krossade tomater
ett knippe färsk koriander
salt & peppar
4 dl vatten
1 hönsbuljongtärning, finns som ekologisk!

1. Skiva köttet i 2,5 cm stora kuber. Finhacka lök och ingefära.
2. Fräs lök, lagerblad, och ingefära ca 5 min i smör och olivolja. Bryn sedan köttet i omgångar.
3. Häll på krossade tomater, rogan josh-pasta, vatten, buljongtärning, koriander, salt och peppar. Låt puttra i ca 1 timme tills köttet är mört. Servera med ris, yoghurt och en grönsallad.

 


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Svar: Visst gör det. Här har redan löven börjat bli röda, mysigt :)

2009-09-06 @ 10:36:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0