Rågrutor

På helgen försöker jag passa på att baka bröd, först och främst eftersom vårt stora förråd av bröd i frysen tagit helt slut, men också eftersom jag älskar att baka, det är rogivande. Jag satte igång en surdeg på onsdagskvällen, och på söndagen blev det bakningsdags. Målet var att uppnå en smak som liknar Fazers gudomliga "rågkusar", ni vet, syrliga, grova - härliga. Men, bröd är lite krångligt och resultatet blev inte som jag ville. Men vad gör det? Det blev goda bas-rågbröd, perfekta till frukosten. Nästa gång skall jag baka bröden hårdare, tillsätta yoghurten i surdegen och tillsätta mer salt i degen, det är alltid så roligt att exprementera, och man kan verkligen skapa mycket spännande när man bakar och lagar mat!

ca 20 bröd
Dag 1:
½ dl rågmjöl
½ dl vatten
Låt stå i burk med lock i rumstemperatur, låt burken gärna stå vid spisen och gotta sig då matlagningen är i full gång, surdegen tycker om värme. Detta gäller under hela jäsningsprocessen. Låt stå i 2 dygn.
Dag 3 eftermiddag:
1 dl rågmjöl
1 dl vatten
Låt stå ett
Dag 4 morgon:
½ dl rågmjöl
½ dl vatten
Dag 4 kväll:
Blötlägg 200g rågkross och 200 g hel dinkel i en burk över natten.
Blanda ned 2 dl vatten och 200 g rågmjöl i surdegen. Låt stå över natten, kom ihåg, den trivs i värme! (Fast inte för varmt, så stoppa inte in den i ugnen..)

200g naturell yoghurt (arlas eko)
2 dl vatten
rågmjöl
½ pkt jäst
ca 1 msk salt
1 tsk honung

1. I degmaskinen: Blanda ur jäst, honung, vatten och yoghurt. Tillsätt surdeg och rågkross. Kör till en deg.
2. Häll på rågmjöl tills degmassan blivit en hanterbar men fortfarande lite kladdig deg, ca 5 dl kanske. Arbeta degen på hög hastighet ca 10 min. Tillsätt saltet och arbeta 5 minuter till. Låt jäsa i 1 timme under bakduk.
3. Baka ut till bröd. Låt jäsa i ytterligare 1 timme på plåt med bakplåtspapper. Värm upp ugnen till 250 grader, och låt en plåt värmas upp.
Skjutsa över bakplåtspapperet (som böden ligger på) på den heta plåten i ugnen och grädda ca 15 minuter. Låt svalna, dela dem sedan på mitten och frys in.

Inspiration har jag fått från bloggen rebecca bakar bröd, men många ändringar skedde på vägen. Mitt rågmjöl tog slut, så det blev både dinkelmjöl, müsli, vetekli och rågsikt i mina bröd. Men smarriga blev de ändå. Kom ihåg detta: ta det mjöl du har hemma, det gör ingenting om du blandar många olika sorter! :)


Kommentarer
Postat av: Sophie

Jag ÄLSKAR bröd :D

2009-09-23 @ 07:14:37
URL: http://ziggi.blogg.se/
Postat av: Julia

Åh så goda dom såg ut :)

2009-09-23 @ 23:06:23
URL: http://www.metrobloggen.se/juvlijja

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0