Plommongröt

Upp upp och iväg! Nu för tiden är det som sagt lyx att få äta frukost hemma, men det går faktiskt bra att äta frukost på skolan. Vi har små pentryn med mikro, liten spis och kylskåp - ganska mysigt faktiskt! (Om alla kunde lära sig att diska efter sig, förstås). Idag blev det gröt för min del, den första höstgröten, för nu börjar det verkligen bli urrigt och kallt ute. Plommon är bra för att hålla magen i gång, med mycket fibrer, så ni som har lite magproblem - tugga på! Snart är säsongen över, så jag njuter i fulla drag. Det blev verkligen mycket plommon i min gröt, och tillslut mycket smaskigt. (Jag hade i för mycket vatten, så det blev 10 minuters koktid för min del, annars tar det knappt 3 minuter...)



1 dl fiberhavregryn/rågflingor
1 msk vetekli
2 dl vatten
en nypa salt
2 stora nävar plommon
1-2 dl mjölk

1. Kärna ur plommonen och lägg dem i din gröttallrik, häll på mjölk och kör detta i mikron några minuter.
2. Koka upp gröten till önskad konsistens, rör ned saltet. Häll över gröten på på plommonen och mjölken, rör om, och njut. Servera eventuellt med mera varm/kall mjölk.

Kommentarer
Postat av: Sophie

FÅR NI FRUKOST I SKOLAN!? Gud va mysigt :D

Vi måste köpa själva om vi vill ha -.-

2009-09-25 @ 17:05:53
URL: http://ziggi.blogg.se/
Postat av: Frida

Nej, jag tar med mig frukost hemifrån och tillagar den i skolan - eftersom jag måste åka så tidigt som 06.10 hemifrån.

2009-09-25 @ 21:45:50
URL: http://fridasrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0