Kyckling, fiskgratäng & falafel på menyn







Som jag nämnt tidigare har jag tänkt ta kontrollen över vår familjs matekonomi. Lite larvigt att jag som tonåring skall lägga mig i ekonomin, men jag vill vår familjs bästa och mat är mitt intresseområde. Det skall vara billigt, inte alltför krångligt att laga till, men dessutom bra miljöval för både djur, natur och människa, och sist men inte minst - det skall vara riktigt gott! Inga färdiga köttbullar som känns som tuggummi i munnen här inte, mat skall vara hemlagad!

Eftersom humör, tid och lust varierar från dag till dag har jag en öppen matsedel inplanerad varje vecka. Detta innebär att jag inte alltid bestämmer i förväg exakt vilken dag vi skall äta vad, utan mer har en överblick på veckan. För man skall inte äta fisk om man är sugen på falafel bara för att man bestämt det - följ din lust! Den här veckan har jag dock lyckats planera in en trolig matsedel med alla dagar inräknade :)

Måndag: Squashplättar m. grönsaker, guacamole och stekta kantareller

Tisdag: Sötsur kyckling med grönsaker och råris

Onsdag: Falafel med tzatziki och krispig sallad med kål

Torsdag: Fiskgratäng med smak av dill och sherry

Fredag: Köttfärslimpa med kokt potatis och kantarellsås

Lördag: Vegetarisk pastalåda med squash

Söndag: Hemgjorda bruna bönor med stekt rimmat fläsk





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0