Fridas ratatouille m. squash

Filmen "ratatouille" är än av mina favoritfilmer, men även maträtten är god - tror jag? Jag har nämligen aldrig tillagat ratatouille själv! När vi var i fjällbacka under sommarlovet beställde jag ratatouille, men det blev ingen direkt succé, pasta med grönsakssås var det som kom upp i huvudet för mig. Idag svängde jag ihop en snabb ratatouille-inspirerad gratäng med squash, passerade tomater och morot. Till det en spännande bulgur med vattenkastanjer.


1 squash
1 lök
1 tetra passerade/krossade tomater
1 stor vitlöksklyfta
olivolja
1 stor morot
persilja och oregano
ev. ½ burk vattenkastanjer, persilja och basilika

1. Skala och hacka löken, pressa vitlöken. Fräs i en kastrull tillsammans med olivolja.
2. Riv moroten fint, rör ned morot, tomatkross, salt och peppar. Låt koka någon minut. Rör ned kryddorna och tag bort från värmen.
3. Skiva squashen och förkoka den ev. snabbt (kräver då kortare tid i ugnen). I en ungsfast form varvas sedan tomatsås och squash, börja och avsluta med såsen.
4. Ställ in i ugnen på 200 grader, ca 20 min. Koka under tiden bulgur. När den är färdigkokt, rör ned hackad basilika och persilja samt vattenkastanjer och örtsalt.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0