Rotfruktsoppa

Soppor är nog något som många där ute i vårt avlånga land njuter av på hösten, och vem kan klandra oss? Det är så värmande och gott i magen när den iskalla blåsten viner utan för fönstret. Själv höll jag på att fullständigt förfrysa både till och från skolan idag, ush vilken kall och genomträngande blåst vi har idag! Snart faller väl snön här uppe också, det skulle inte förvåna mig om långkalsongerna eller täckbyxorna åker på snart, för det är verkligen hemskt kallt om mornarna!





4 morötter (beroende på storlek)
1 bit rotselleri, ca 100 g
10 cm purjolök
1 vitlöksklyfta
1 rödbeta
1 bit kålrot, ca 150 g
1 äpple
hackad persilja, basilika och rosmarin / torkade
ca 2 liter vatten
1 ekologisk grönsaksbuljong (knorr)
2 msk madeira

1. Skala kålrot, rödbeta och rotselleri, hacka dem i små tärningar. Tvätta och skiva morötterna, pressa vitlöken och skiva purjolöken tunt. Fräs detta i olivolja i en stor kastrull ca 5 min så att det doftar ljuvligt :)
2. Värm en skvätt vatten med buljongtärningen så att den löses upp. Häll på allt vatten + buljongen, låt soppan koka i ca 20 minuter.
3. Skala, klyfta, kärna ur och tärna äpplet i mindre bitar. Blanda ned äpple, madeira och de färska eller torkade kryddorna. Låt soppan puttra ytterligare 5 minuter.

Servera med ett gott bröd och gärna färsk basilika, vi åt "skovor" - finskt rågbröd, med ost och gurka, mums!


Kommentarer
Postat av: Sandra drömkaka

Ja då frågar du verkligen rätt person, kladdkakor och brownies är ju det godaste som finns enligt mej så :) !

Då tycker jag absolut du ska göra Monsterkladdkakan, och dubbla min sats (jag vet det går åt hur mcyekt ägg & smör och socker som helst då men du får en hel långpanna med stor bitar!). Den är den godaste som finns & maffig mmm :)

2009-10-13 @ 20:07:29
URL: http://dromkaka.blogg.se/
Postat av: emma

nä men du måste ju följa med nästa måndag :D

2009-10-13 @ 20:11:37
URL: http://emkupari.blogg.se/
Postat av: Sandra drömkaka

Det är bara roligt att du frågar mej ju :) !

Fyllningen på är fantastiskt god men den är himla god själva kladdkan utan också , så det beror om du orkar göra den toppingen isf gör det! :)

Det borde bli typ 40 bitar , du kunde ju ta 30 kr per bit :) ?

2009-10-13 @ 20:39:01
URL: http://dromkaka.blogg.se/
Postat av: margit

Vilkte härligt sopprecept också du har lagt in! Den är nog JÄTTEGOD. Skrivet av receptet och kommer att göra den soppan. Har du tagit det ur nån kokbok eller komponerat själv kanske? Jag kommer att kolla ofta i din blogg! Önskar dig en god natt och en fin fortsättning på veckan. Kram!

2009-10-13 @ 22:19:46
URL: http://margitholm.blogg.se/
Postat av: Frida

Svar Margit: Tack för allt beröm :) Soppan var godare än jag trodde! Jag exprimenterade helt och hållet vid kastrullen så receptet är helt påhittat av mig :)

2009-10-14 @ 08:07:55
URL: http://fridasrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0