Soppa m. linser, rotselleri & potatis

Igår var det söndag, en regnig söndag. Många av oss tycker inte om söndagar så värst, eftersom det betyder att man måste gå och lägga sig tidigt, ladda för en ny vecka och vakna upp till ännu en måndag med skola och arbete. Detta är lite synd tycker jag, det är fortfarande helg, och vi borde uppskatta alla veckans dagar, alla dagar vi hela vårt liv! Vi lever bara en gång, det gäller att försöka få ut så mycket som möjligt av varje lilla dag. Det behöver inte betyda att man måste resa runt i jordens alla hörn, smaka på alla världens maträtter eller bli mångmiljonär. Utan att göra små saker som förgyller vardagen. Kanske baka en vacker tårta, ta en långpromenad i regnet eller skriva ett långt brev till den man älskar?

Det jag tycker om mest i livet är att få umgås med familjen. Att sitta ned en timma tillsammans och njuta av god mat är en av de viktigaste ingrediensrna i mitt liv. Jag verkligen avskyr när några börjar äta utan att alla satt sig vid bordet. Måltider är kvalitetstid med familjen som skall tas om hand väl! Denna helg har vi verkligen vårdat våra sociala matsinnen och helgen av slutades med en riktigt god soppa och baguette. Soppan blev godare än vad jag trodde, som vanligt, och den går utmärkt att krydda efter behag. Man kan säga att detta är en "bas-soppa", men som även är riktigt god att äta bara som den är med gott bröd till. Idag blev det rester av denna soppa till lunch för mig och pappa. Härligt värmande i magen efter jag tagit en skön cykeltur i det mulna vädret.



4-6 portioner
2 potatisar
1,5 dl röda linser
10 cm purjolök, gärna den grönare biten
ca 100 g rotselleri
1 liter vatten + 1 ekologisk grönsaksbuljong (knorr)
1 tetra eco krossade tomater (500g)
lite smulad torkad chili

1. Skiv purjon, skala och hacka rotselleri och potatis.
2. Fräs först vitlöken i olivolja i en stor kastrull någon minut.
3. Tillsätt rotsellerin, potatis, linser och purjolök. Låt fräsa några minuter.
4. Slå över hett vatten i kastrullen, tillsätt grönsaksbuljongtärningen, låt den smälta tillsätt sedan tomatkrosset.
5. Låt soppan koka ca 20 minuter. Smula ned chilin, riv i bittermandeln.

Servera med gott bröd, salt och peppar och ställ gärna fram lite olika kryddor på bordet ifall någon vill styla om sin soppa! Jag ställde fram oregano, citronpeppar, rosmarin, curry, paprikapulver och spiskummin. Men ingen tog av kryddorna, för soppan var så god ändå!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0