Grekiska bönor i ugn

Igårkväll klockan tio satte jag in dagens middag i ugnen, då den tar lite tid att göra passade jag på att svänga ihop dagens middag igår efter en skön joggintur med hunden. Det var den god och lite annorlunda, och jag kan tänka mig att denna rätt passar mycket bra att äta kall en varm sommardag. Idag är det fetaostens dag! Vi "firade" den med att i alla fall äta en salt släkting till fetaosten nämligen stekt haullomiost, sältan var perfekt till den ganska osaltade böngratängen (jag är rädd för att salta för mycket!)

Det går även bra att använda färdigkokta bönor på tetra/burk, men det är så enkelt att koka sina egna istället för att betala för en massa vatten. Prova gärna en ny sorts bönor! I originalreceptet skall det vara stora vita bönor, vilket jag tror kan vara aningen godare än kidneybönor som vi hade.

4 portioner
3 dl torkade bönor, t.ex. stora vita, borlotti eller kidney
1 stor gul lök
2 morötter
1 bit roteselleri, ca 100 g kanske
1 tetra ekologiska passerade/krossade tomater
3 vitlöksklyftor
1 dl finhackad dill
1 msk torkad oregano
2 tsk torkad mynta
salt & peppar
4 dl vatten

1. Börja med att blötlägga bönorna i en stor skål med vatten över natten.
2. Koka bönorna enligt förpackningen, gärna i saltat vatten. Hacka under tiden lök och rotselleri, skiva morötterna och pressa vitlöksklyftorna.
3. Blanda alla ingredienser i en ugnsform med de kokta bönorna, häll på vattnet. Grädda i ugnen i ca 1 ½ timme. Servera varm, kall eller ljummen till sallad och fetaost eller annan god grekisk ost!

Kommentarer
Postat av: margit

Ja den tallriken med den maten ser också väldigt god och nyttig ut! Kram!

2009-10-15 @ 23:56:01
URL: http://margitholm.blogg.se/
Postat av: Julia

mums vad gott =)

2009-10-19 @ 19:14:41
URL: http://juvlijja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0