Arboga leverpastej mini

Idag gick jag och min älskade pappa ut och åt lunch tillsammans på en thairestaurang, riktigt mysigt! Jag har ätit där några gånger nu och älskar maten! Mätt blir man till tusen, så det blev ingen middag för mig idag, magen sa promt nej tack - jag är full! Men lite senare på kvällen så knorrade den allt lite ändå, så nu har jag precis mumsat på ett supergott kvällsfika. Jag passade på att testa Arbogas lättvariant av leverpastej på ett grovt bröd kallat ankarstock, som jag måste lägga upp receptet på imorgon, det blev verkligen supergott! På brödet hade jag även skivad gurka, tomat och sallad, till drack jag mitt hempysslade thé som smakar pepparkaksbak!


Kortfattat:

Smak: Riktigt gott! Faktiskt lite godare och med mer smak än den vanliga ekologiska/icke ekologiska varianten.

Konsistens:
Riktigt krämig men ändå "bastant", enligt mig en riktigt bra konsistens.

Kommentar:
Detta var en riktigt god leverpastej, godast hitills av de jag testat! Leverpastej är både gott och nyttigt, så denna med endast 8% fett kommer verkligen bli en favorit. Nästa projekt på leverpastej-fronten är att hitta en lightvariant som är ekologisk! Vet ni om det finns någon på marknaden? :)
    Denna lättvariant är nyttigare än den vanliga enligt mig på grund av att det dels på grund av att den innehåller mindre mättat fett, men även eftersom mini-pastejen INTE innehåller socker, aromer, emulgerinsmedel, mycket vetemjöl och margarin. Mini-pastejen innehåller dessutom 1 mg mer järn än originalpastejen.

Innehållsförteckning:
Grislever (29%), vatten, griskött, mjölk, potatismjöl, vetestärkelse, fettemulsion av gris, bambufiber, mjölkprotein, koksalt, svamp, citrusfibrer, kryddor, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250.

Näringsvärde per 100g:
150 kcal
11 g protein
9 g kolhydrater
8 g fett
2 g koksalt
8 mh järn (57% av rekommenderat dagligt intag)

Kommentarer
Postat av: Thea

hejsan, va kul att du vill åka! först och främst, vilket land du än bestämmer dig för så kommer du fått ett kanon bra år! de komemr självklart vara jobbigt, men lätt värt det.

Jag åker med explorius, med försäkring, flyg 3 dagar i NY inkluderat så gick det allt som allt på 70 000. På hemsidan så stod det 50 000, så 20 000 extra mot va dom sa, de har varit avgifter som försäkring, flygtilläg, valutatillägg. Visumet är inte så farligt dyrt, kanske gick på ett par tusen max. Skolkläder behöver du inte köpa, har bara vanliga kläder. Id-kort kostar inget. Och du behöver itne köpa ngra böcker skolan lånar ut det.

Jag har itne fått något bidrag, eller mina föräldrar betalar halva resan och så får jag stå för alla fickpengar. Men du kan ju alltid söka stipendier, men har hört att det är väldigt svårt att få..

Jag tror nog att det tillkommer mkt avgifter vilket land du än väljer, fördelen med englans är ju att de e lättare att åka och besöka sen senare i livet om man tycker om det.

Om du har några fler frågor så är det bara att fråga :) berätta gärna vad du betsämde dig för sen!

2009-10-20 @ 22:52:40
URL: http://livetsomthea.blogg.se/
Postat av: Emma

ÅÅÅ vilken fin och bra blogg, jag kommer verkligen att bli inspirerad av den:)

Kram

2009-10-21 @ 20:10:26
URL: http://ammina.blogg.se/
Postat av: Frida

Svar Emma: Tack så mycket, jag blir så glad av snälla och uppmuntrande kommentarer! :)

2009-10-21 @ 20:45:50
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: Malin

Leverpastej är verkligen jättegott! Särskilt med gurka.

2009-10-21 @ 21:44:09
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Thea

jag åkte efter 2:an så det kanske passar dig bäst också., om du tkr det händer för mkt i hemma och så. En av anldeiningarna till att jag åkte efter 2:an va pengarna. Jag har jobbat de senaste fyra åren. Har alltid sparat pengar. Men de senaste året så har det blivit mera. plus att jag har jobbat i prnicip varje helg och lov och så.. Så de har funkat!

klart du kan åka efter gymnasiet , men det är något speciellt med high school ;) hehe. vad går du för linje btw? Såg att du tker om baka och sådant. Själv så går jag nämligen bagerilinjen hemma i sverige. kram

2009-10-21 @ 23:32:16
URL: http://livetsomthea.blogg.se/
Postat av: Lina

Du har vunnit en tävling i min blogg. Kika in där och maila din adress till mig! Grattis!!!

2009-10-22 @ 11:31:14
URL: http://www.matsaklart.se
Postat av: Klara

Hej! först: vilken fin blogg du har! :D

Jag har gjort ett arbete om kravmärkta livsmedel och vet att light och eko-märkning inte går ihop. Alltså -lycka till att hitta en krav märkt light leverpastej. Det beror på att det är för mkt konstigheter i en lightprodukt som inte behöver ingå i en fullfetvara. Och just därför äter jag inte lightvaror, det innehåller så många konstigheter. Läs bara på innehållsförteckningen du skrivit upp, vet du vad alla dom ingredienserna är?

2009-11-19 @ 07:24:48
Postat av: Frida

Svar till Klara: Ja det där visste jag redan! :) Ja jag har faktiskt ganska bra koll på vilka dessa ingredienser är, jag tycker att det är en relativt okej ninehållsförteckning, om vi bortser från konservationsmedlet.

2009-11-19 @ 08:18:22
URL: http://fridasrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0