Oxfilé med vitlöksmarinad

Jag har haft en ganska "onyttig" vecka denna vintriga vecka. Självklart har jag ätit hälsosam och rikligt grön mat, men det har slinkit ned en och annan godis och kladdkaksbit i min mage. Kladdkaka, eftersom vi idag, tack vare min idé, bakade och sålde kladdkaka i skolan för att fira kladdkakansdag (som infaller imorgon) och för att samla ihop pengar till vår klasskassa. Det var riktigt roligt och riktigt lyckat!

Så idag var jag sugen på något "rent och fräscht", som jag så simpelt uttrycker det. Det jag önskade mig av pappa till middag idag blev därför skuren oxfilé som marinerats i pappsens ljuvliga vitlöksmarinad och sedan stekts tills köttet är alldeles ljuvligt mört. Till detta, ungsbakade potatisklyftor, rödvinssås samt en god och fräscht grönsakstallrik.
Det passade ljuvligt i min lagomt hungriga mage efter en välförtjänt och efterlängtad joggingtur. Ibland när man verkligen fått nog av sötsaker så känns det skönt att röra ordentligt på kroppen och äta något riktigt fräscht och gott med rena smaker.



Världens godaste marinad
Mängderna är variabla, så ta det Du känner för.

svart soja
2 vitlöksklyftor, pressade
fransk senap
salt & peppar
olivolja
ev. ekologisk grillkrydda

1. Blanda ihop, blanda med kött i en plastburk med lock, låt marinera några timmar.
2. Marinaden som blir över i plastburken är otroligt god att servera till det färdiga köttet.

Mums.


Kommentarer
Postat av: Synne

Hej på morgonkvisten.

Nu har jag suttit och läst din blogg. Blir ju superhungrig av det här.

Många fina goda recept. Några ska jag "låna" och prova.

Speciellt dina recept på bröd. Jag bakar allt bröd hemma. Är så less på dyra köpebröd som bara innehåller luft.



Så vill jag dessutom säga grattis till dig för den knasiga mackan. Ser gott ut. Måste nog prova. Vi norrmän äter ju ganska mycket jordnöttsmör så...

Kiwi är jag inte helt säker på däremot. Får prova mig fram.



Återkommer garanterat hit till dig.

Ha det gott.

Klems Synne.

2009-11-07 @ 04:59:06
URL: http://nabolandet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0